Byggahus.se
Tack! Skulle gärna kolla vidare på detta.
Hur gör man för att pm:a, eller chatta, går det?
Mvh
M

• Gilla
URL
  • Laddar…
URL URL skrev:
Jag har tinnitus, jag kan allt det där. Det går inte stänga av ett ljud som man hör, tinnitus går lära sig leva med, det har jag lärt mig och jag känner min tinnitus väl. Dessa ljudimpulser är helt okontrollerade, inte jämförbara mez tinnitus. Jag ids inte gå in på detaljer kring hur lågfrekventa ljud fungerar och varför vissa hör ljud andra inte kan höra, egentligen är det mycket enkelt.

Jag är inte främmande för att ta hjälp för att ta mig igenom detta, det kommer nog behövas men jag kan inte samexistera med ljudet. Jag har fabriksljud i mitt hus, vem tusan vill leva i en fabrik?

Jag tror du bara menar väl så jag tar inte illa upp. Kanske jag skulle behövt förklara ännu mer för att andra ska kunna förstå det här men då hade ingen orkat läsa.
Hej
Jag upplevde ett liknande problem i en lägenhet, personen som sålde lägenheten höll på att bli tokig av ett vibrerande lågfrekvent ljud som uppkom lite random, det visade sig att masten till tv- antennen var fastsatt i betongväggen, när vinden låg på från ett visst håll så vibrerade antennspröten och vibrationengick ner i röret och in i väggen, löstes genom att gummidämpare monterades mellan mast och vägg, har också jobbat på ett hotell där ett av rummen var obeboligt pga lågfrekvent ljud, då var det en kylmaskin som stod på taket, där löste vi det det med att ställa densamma på hårdgummi klossar och ljudet försvann. Har inte läst hela tråden, hoppas det löser sig.

• Gilla
URL
  • Laddar…
C C/o 146 skrev:
Hej
Jag upplevde ett liknande problem i en lägenhet, personen som sålde lägenheten höll på att bli tokig av ett vibrerande lågfrekvent ljud som uppkom lite random, det visade sig att masten till tv- antennen var fastsatt i betongväggen, när vinden låg på från ett visst håll så vibrerade antennspröten och vibrationengick ner i röret och in i väggen, löstes genom att gummidämpare monterades mellan mast och vägg, har också jobbat på ett hotell där ett av rummen var obeboligt pga lågfrekvent ljud, då var det en kylmaskin som stod på taket, där löste vi det det med att ställa densamma på hårdgummi klossar och ljudet försvann. Har inte läst hela tråden, hoppas det löser sig.
Härligt med fall där man hittar en lösning (y)
Tack ska du ha.

M Metafor skrev:
Tack! Skulle gärna kolla vidare på detta.
Hur gör man för att pm:a, eller chatta, går det?
Mvh
M
Om du är inloggad så kan du se att du fått ett PM (längst upp till höger där du hittar din profil).

När jag läser det inlägg så kommer jag att tänka på ett fall jag hade på ett tidigare jobb, infraljud.

Vi hade problem med ränder i en produkt, rändernas avstånd motsvarade 17 Herz (infraljud, d.v.s. under hörbar frekvens). Jag hyrde sedan en utrustning, inte en mikrofon för vanliga mikrofoner fungerar mycket dåligt på dess låga frekvenser utan en vibrationsmätare.

Jag gick runt och mätte på många ställen utan att hitta 17 Hz till jag av en slump satte givaren mitt på en dörr, voila stark signal. Jag kunde sedan gå från dörr till dörr och se när signalen ökade. Kom till ett fläktrum, nu gick mätare i taket. Där stod en fläkt, fläkten roterade med 1500 Hz men fläktremmen (och fläkten) vibrerade fram och tillbaka 17 gånger i sekunden. Bytte fläktrem till en annan sort och allt vårt problem var borta.

Basljud kan ha mycket höga energier utan att höras, det finns exempel på vattenkraftverk där vattensvallet pumpar ut energi i Mega-watt skala, ungeför lika mycket som 100 000 högtalare samtidigt, detta ljud kan "höras" många mil.

Vad som kan uppstå att något i ditt hus/omgivning kommer i resonans vid just den låga frekvens som finns i luften (kan även komma via marken i vissa fall), och sedan ger upphov till det ljus som du i sin tur uppfattar.

Vanliga mikrofoner "hör" oftast inte infraljud.....

Tag gärna kontakt med mig så kan jag kanske hjälpa till....

Hälsningar
Claes Börjesson
Södertälje

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vem det än var som skickade mig en tjock bok på posten om akustik. Oändligt mycket tack. TACK!
Så mycket fina människor det finns i denna värld.

Jag har börjat snegla i den redan.

• Gilla
  • Älska
The_Andy_Pandy och 6 till
  • Laddar…
E eshus skrev:
Mer lågfrekvent buller:
[länk]
Men nej!

De närboende måste ju kunna få mätningar gjorda inne i bostäderna! Hoppas för deras skull att uppmärksamheten kring det leder till åtgärder. Tack för att du delade denna artikel.

Magnus E K
Vansinne att det inte finns gränsvärden och fastslagna mätmetoder för lågfrekvent buller! Utöver källor som industrier och byggen tror jag detta kommer bli ett allt större problem i takt med utbyggnaden av allt större vindkraftverk.

• Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Vad tycker ni det låter som? Allt utom kyl/frys samt inspelningsutrustning är avstängt. [länk]
Medveten om att tråden är något gammal. Sökte och hittade den då jag själv har problem med ett icke identifierbart ljud i vårt hus. Lyssnade på filen ovan och har nu fått något reklamvirus i min dator. Mycket irriterande, det ploppar upp reklambanners med ett högt ljud. Har googlat och frågar IT-kunniga, men ingen har kunnat tipsa mig om hur jag ska få bort dessa. Och nej, de försvinner inte om jag blockerar pop-ups! Skulle vara snäll och försöka hjälpa till och så hände detta. Både själva bannern och ljudet stör mitt arbete (sitter med hörlurar och skriver ut läkarjournaler!). Hur får jag bort dessa?

Magnus E K
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eller prova Spybot Search and Destroy, en gammal malware scanner som forfarande är med på topplistor.
https://www.safer-networking.org/products/spybot-free-edition/

Denna och malware scannern i förra inlägget var iaf förr de bästa och är inga antivirusprogram som körs automatiskt utan används just för att söka efter och rensa malware, cockies mm manuellt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Du kanske redan fått detta tips och jag vet inte om det fungerar, men testa denna:
[länk]
Tack, den har jag provat, hjälpte inte ett dugg!

Hej

Hade själv liknande upplevelser i vårat hus för ett par år sedan. Höll på att bli tokig.....

Beskrivning av ljudet är väldigt likt och som tur var försvann det efter ett flertal klagomål från dem som bodde närmare.

Det visade sig komma ifrån ett stort fartyg som ankrat upp en bra bit ut från kusten.
Fartyget var en flytande konservfabrik som låg med motorn igång dygnet runt.

Avståndet mellan fartyget och vårat hus är lätt över en mil men hördes tydligt ändå. Speciellt på kvällar och nätter och beroende på hur vinden blåste.

Tror det stora järnskrovet blev som en enorm resonaslåda eller liknande. Blev ett fruktansvärt genomträngande och lågfrekvent ljud. Långt ifrån alla hörde det men vi som gjorde det stod inte ut.

• Gilla
URL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.