Byggahus.se

Lågbudgetgolv i källare

1. Q
    Medlem · Dalarna · 286 inlägg

quilding

Medlem
    Tjenare!

Tänkte åtgärda ett källargolv (inredd källare, suterräng) som har lite fuktproblem. Nuvarande golv består av betong (1940-tal, isolering okänd) - heltäckande plast - asfaboard - masonite - heltäckningsmatta.

Nu hade jag tänkt lägga in blå Platon för ventilering och avsluta det hela med billigt laminatgolv. Takhöjden är runt 1.90 nu så vi vill inte bygga för mycket på höjden ;).

Fråga 1: Skall jag låta asfaboarden ligga kvar emellan som isolering? Alltså Platon-Asfa-Laminat.

Fråga 2: Finns det någon anledning att även behålla masoniten?

Fråga 3: Mataki Tenogolv bygger tydligen bara 2mm mot platons 6mm. Någon som har erfarenhet av denna?

Andra synpunkter?

/Q

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 023 inlägg

snuttjulle

Medlem

Re: Lågbudgetgolv i källare

Pesonligen skulle jag riva ut allt som är av organiskt material. Sedan ska ju platon och liknande ventilerande golv funka bra även om jag funderar på hur rent från organiskt material det blir efter några år med spindlar, damm mm som alltid letar sig fram. Men vill du ha laminat så är det ju något likanande som gäller iaf.

3. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Re: Lågbudgetgolv i källare

Hej!

Jag skulle också riva ut alltihop och lägga någon sorts klinker-golv. Inte så billigt kanske, men då kan i alla fall golvet andas. På det skulle jag lägga mjuka ull-mattor typ tuftade eller rya.

Edit:
    Vi har just tagit bort vårt golv från '38. Det var drygt 5 cm tjockt, ned en lite hårdare yta den översta centimetern. Ingen armering. Under fanns sand och lera, d.v.s det som huset är byggt på. Så att det finns någon form av isolering under kan du nog glömma om huset är byggt på 40-talet.
    Slut edit:

/pinebar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.