Vår gamla tvättmaskin har börjat göra fläckar på tvätten och jag misstänker att det läcker olja ut i trumman. Jag kan absolut ingenting om tvättmaskiner men har läst nånstans att det kan hända.
Min fråga är om den går att laga, om det är svårt med reservdelar och om det är krångligt? Tvättmaskinen har med råge uppnått sin tekniska livslängd och hos närmsta tvättmaskinsverkstad var de inte intresserade av att laga den pga åldern men jag tänkte att det kanske går att övertala dem, men då vill jag ha lite fakta att komma med.
Det är en ElectroHelios TF 1002 från 2005.

Tvättmaskiner innehåller ingen olja, men deras lager är fyllda med smörjfett. Vill du ha kvar din TM så kanske du ska försöka göra ett lager byte själv, att leja bort det till en firma kostar nog mer än det smakar. Troligen kostar det nästan lika mycket som att köpa en ny.

E elmont skrev:
Tvättmaskiner innehåller ingen olja, men deras lager är fyllda med smörjfett. Vill du ha kvar din TM så kanske du ska försöka göra ett lager byte själv, att leja bort det till en firma kostar nog mer än det smakar. Troligen kostar det nästan lika mycket som att köpa en ny.
Okej, fett. Jag vet som sagt ingenting om det. Tror du det går att få tag på reservdelar? Och hur pass svårt är det? Jag har tummen mitt i handen, men maken är ganska händig, gäller att övertyga honom om att göra det bara.

K Kirre2 skrev:
Okej, fett. Jag vet som sagt ingenting om det. Tror du det går att få tag på reservdelar? Och hur pass svårt är det? Jag har tummen mitt i handen, men maken är ganska händig, gäller att övertyga honom om att göra det bara.
en 20 år gammal mekaniskt program 1000varvare är inte lönt att reparera
du skall absolut inte ha tummen mitt i handen till detta jobbet
minst 3h hårt skruvande
lagerstasen som innehöll komplett balja med trumma har utgått
lösa lager blir nog svårt att hitta för att inte nämna packbox och slitring.
sen är risken att trumaxlen är skadad och du måste dessutom byta stötdämparna

returen returen skrev:
en 20 år gammal mekaniskt program 1000varvare är inte lönt att reparera
du skall absolut inte ha tummen mitt i handen till detta jobbet
minst 3h hårt skruvande
lagerstasen som innehöll komplett balja med trumma har utgått
lösa lager blir nog svårt att hitta för att inte nämna packbox och slitring.
sen är risken att trumaxlen är skadad och du måste dessutom byta stötdämparna
Okej, då får det väl bli en ny maskin. Tråkigt, för jag gillar verkligen den här. I vårt förra hus avverkade vi flera tvättmaskiner på de 15 år vi bodde här, den här som följde med huset har bara tuffat och gått utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.