Byggahus.se

Laga tvättmaskin, gummimanschett

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hejsan.
    Har någon erfarenhet av att byta gummimanschetten som sitter som tätning innanför luckan på en frontmatad Siemens tvättmaskin?
    Är det något man gör själv eller ska det till specialkunskap?
    Den verkar sitta fast med en ståltråd som låser den. Hur får man loss ståltråden och gummitätningen, och hur får man dit allt igen?
    Behöver byta min eftersom den gamla läcker, men vågar inte ge mig på det förrän jag fått en vink om hur man gör.
    Tacksam för tips.
    Mvh
    //Staffan

2. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Hej

Det är lite meck med det, det kan vara bra att vara två när man skall få på stålringen/fjädern. Du måste ha loss hela fronten för att komma åt.

1. Bryt strömmen!
    2. Skruva loss glasluckan, två skruvar torx 20 sitter den med. (Det blir lättare att jobba med denna borta.
    3. Ta bort tvättmedelsfacket
    4. Lossa sockeln om det finns någon.
    5. Frontluckan skall bort. Denna sitter med ett par torx 20. Bakom tvättmedelsfacket sitter en på höger sida längst ner. Lossa den.
    6. Där sockeln satt finns minst en skruv på vardera sida. Lossa ..
    7. Lossa fjäderna som håller fast manschetten och vik in kanten så att den kommer på insidan.
    8. Nu bör du kunna lossa fronten genom att lyfta den uppåt. Lirka lite , det finns två plasthakar som går in i var sitt spår på sidan.
    9. Får du loss luckan så ser du lucklåset på höger sida, lossa kabeln till den. Försiktigt så inte något går sönder.
    10. Nu ser du en till fjäder som håller fast manschetten på karet. Bort med den och ryck loss manschetten.
    11. När du skall ha på den nya underlättar det om du smörjer in den med såpa, då glider den på bättre.
    12. Montera sedan i omvänd ordning.

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 12
    Hur får man tag på en ny manschett?

4. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Redigerat 2 jul 2010 08:40
  5. A
    Medlem · Nivå 14
  6. M
    Medlem Nivå 1