Rör2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lödning mellan rör A och B har släppt. Någon som har möjlighet att bidra med kunskap om hur man får ihop skarven igen? Går det att göra på plats? Till saken hör att rör A är väldigt svårt att få loss pga koppling C som inte vill släppa. Tacksam för tips.

Det ser inte riktigt ut som det varit lött, men det ser ut som det saknas delar vid B.

Fast det spelar mindre roll. Jag hade bytt hela delen A mot nytt. Ta en ordentligt rörtång så släpper C. Och om ändå inte, så spräck muttern med en dremel eller likn.

• Gilla
M55
  • Laddar…
Rör3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tips. Känns som en svår del att hitta ny dock.
Så här såg det ut innan det gick helt av. B ser ut som D. Läckage med sprutande vattenstråle vid E. När jag började vrida på F visar det sig att det är helt av uppe vid E (som ses på den andra bilden).

Redigerat:
B och D är skruvade på A, och den delen på A har gått rakt av pga rost. Ta loss B från andra röret och kolla så ska du se att det sitter en bit av A kvar där.

Fast jag kan inte riktigt se att det ser ut så på bilden. Men det kanske är perspektivet som luras.

Jag vet att Hornbach har något liknande A, det finns med flera anslutningar från 2 till 5 eller så. Alternativt får du bygga ihop något liknande av olika delar. Det brukar alltid gå på nåt vis. Kolla måtten på anslutande kopplingar rör, och ta med dem och bilden, samt eventuellt delen A till en rörbutik, så ska du se att de hjälper dig plocka ihop de delar du behöver.

• Gilla
M55
  • Laddar…
De vita avlagringarna är kalk, som kommer från vatten som läckt ut genom kopplingarna. Så du har haft läckage där på ett par ställen under längre tid. ;)

• Gilla
M55
  • Laddar…
Tack för dina tips.

Om du hittar en med flera anslutningar där två passar dina rör, kan du bara plugga de extra anslutningarna.

• Gilla
M55
  • Laddar…
Krilleman
Det är nog inte ens en "färdig" fördelare, utan något hemmapulat enligt min gissning. Det ser ut att det är en vanlig Conex böj i ena änden och ett T-rör i andra på matatr-röret. Då gissningsvis är det ett vanligt kopparrör mellan dessa som man fulat dit med två vinklar.

Lösningen är enkel. Plocka bort hela del A. Den måste ju bort på något sätt. Åk till någon som har kunskap i hårdlödning (om du inte kan det själv).

Tillverka en egen fördelare med samma längd på röret. T-drilla in två stick, nej ska man vara noga är T-drill (larrika) inte något som får användas längre. Men i detta fallet kan det vara bra för att det är så kort sträcka mellan klämringsmutter till sidostick.

Alternativet är att kapa bort ganska mycket på lödmuffen på ett vanligt T-rör för att få till avståndet till klämringen på matningen på varje sida.

Löd i två snuttar rör, och montera två nya (12mm ser det ut som) conex-vinklar.

Glöm inte att du måste få med stödhylsor.

• Gilla
M55
  • Laddar…
Stort tack för era svar, men så enkelt låter det tyvärr inte för mig... Om man nu inte hittar en ny del som passar skulle man gärna vilja laga del A istället för att själv skapa en ny. Går det? Löda på det skadade stället?

Om A är så dålig att den gått av, är det nog dumt att laga den, då går den snart bara sönder någon annanstans istället.

Det borde inte var omöjligt att lösa detta med ett par T-klämringskopplingar och en rörstump. Som sagt, ta med dig, mått, bild och delar till en rörbutik, så hjälper de dig säkert att hitta en lösning. Å du behöver inte löda någonting.

Eller så ringer du en rörmockare, så fixar denne det hela :)

Krilleman
thomasx skrev:
Å du behöver inte löda någonting.
Ska sticken sitta lika nära klämringsmuttrarna så måste det lödas. Det hänger ju lite på hur långa ledningarna är också.

Alltså, det gäller att tänka utanför boxen här ;)

Till att börja med, är B och D överhuvudtaget sammankopplade i A? Eller är B och D till- resp. frånlopp till en radiator? Dumt att missa en sån grej, liksom ;)

Sedan. om B och D är sammankopplade, vilket jag nu plötsligt är långt ifrån övertygad om, koppla då ihop de två rören med vit isolering först, med varsin vinkel och sedan en T-koppling. byt ut A med en enda T-koppling som kopplas ihop med det T som sitter på de två vita rören. Voila, inga lödningar, inga problem med tajta kopplingar. Piece of cake ;)

• Gilla
M55
  • Laddar…
Vad tyder på att dom inte är samman kopplade ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.