Hej!
Jag har ett hus från 1937 med en ganska sliten trapp/entréfundament. Fram tills i förmiddags låg det klinker på trappan, men den har nu tagits bort. Anledningen är flera: klinkern var sprucken och läckte igenom vatten, och den hade förmodligen legat där i många år (jag köpte huset för ett år sedan).
Sprickorna i klinkern orsakade vattengenomträngning som i sin tur ledde till att konstruktionen sprack. Förmodligen fanns det redan sprickor i betongen som inte lagades när klinkern lades, vilket jag misstänker då det finns sprickor vid armeringen. Tre långa sprickor har uppstått på ovansidan och undersidan, från huset och utåt. Armeringen har rostat och svällt, vilket har förvärrat sprickorna.
Nu är det dags att fixa problemet! Allt ska slipas imorgon och min plan är att skära upp runt armeringen, rostskydda den (förutsatt att den inte är för skadad), och sedan laga sprickorna med Weber Easy Repair. Efter detta ska en fackman applicera tätskikt och lägga granitplattor på 30x60 cm.
Mina frågor är:
1. Är Weber Easy Repair rätt material för att laga dessa sprickor?
2. Bör jag lägga in ny armering, och är det ens möjligt?
3. Kommer denna lagning att hålla i cirka 30 år?
Jag funderar också på att byta ut de rostiga pelarna till balkongen mot träpelare, alternativt klä in dem på ett snyggt sätt.
Tacksam för svar innan regnet kommer.
Marcus8