Byggahus.se
Robotklipparen tog sig ett litet mellanmål av trädgårdsslangen. Tyvärr var det en slang som hör till en Gardena självvinda, så ”reparator”-lösningen känns inte så lockande.

Jag har provat med liquisol men det verkar inte funka. Är det självvulkaniserande tejp som gäller eller finns det några andra lösningar man kan ta till?

Byta slang.

El tejp kan fungera ett tag. Likaså att kapa av och sätta en invändig skarv och sen låsa med ståltråd. Då blir den nästan helt slät.
Kanske går att vända slangen med så skadan är i början.

Redigerat:
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
Borde inte vulktejp vara bättre än eltejp?

D Daniel 109 skrev:
Byta slang.
45m Gardenalslang låter lite onödigt dyrt

Totte_S
Hur illa är skadan?
Jag hade börjat pröva med vulktape först och eltape utanpå för att minska friltionen. Vulktapen vill gärna rulla ihop sig annars.

AXS
Kan det gå med en slangskarv som limmas fast?
KYL-5858-e1489339271140.jpg

En vän pysslade med samma sak förra sommaren, slutade med en vanlig gardena-skarv, inget annat höll i längden.

AXS AXS skrev:
Kan det gå med en slangskarv som limmas fast?
[bild]
hm, den iden är kanske inte så dum.

13th Marine 13th Marine skrev:
En vän pysslade med samma sak förra sommaren, slutade med en vanlig gardena-skarv, inget annat höll i längden.
Det kommer inte funka eftersom den inte får plats i vindan...

Totte_S Totte_S skrev:
Hur illa är skadan?
Jag hade börjat pröva med vulktape först och eltape utanpå för att minska friltionen. Vulktapen vill gärna rulla ihop sig annars.
skadan är rätt begränsad. Det blir motsvarande ”mist”-stråle från slangen på några ställen, under tryck. Vulktejp med eltejp får bli första testet. Jag har också åldersbeständig tejp kvar sen husbygget som kanske funkar bättre än eltejp tom?

P Pillard skrev:
Det kommer inte funka eftersom den inte får plats i vindan...
Säker? Kollade med vännen och de hade inga problem med det, men det var å andra sidan inte en Gardena heller.

13th Marine 13th Marine skrev:
Säker? Kollade med vännen och de hade inga problem med det, men det var å andra sidan inte en Gardena heller.
Det finns spår på en rulle som fördelar in slangen så att deN ska delas upp jämnt i varje lager. Det känns svårt att få igenom gardenas ordinarie slangkoppling där. Däremot kanske en sådan invärtes lösning som visades ovan kunde funka

Ok.

Kolla med Gardena förresten? Du kan inte vara den första med detta problem?

Nu har jag experimenterat lite. @AXS förslag med slangskarv verkar ha funkat bäst. Gardenas kundservice var väl måttligt upphetsande; "funkar det inte med reparatorkoppling (så klart det inte gör, slangen kommer inte in i vindan med en sån) så måste man byta slangen..."

Vulktejp och sen ett tight lager eltejp utanpå sprutade vatten som bara den. Det kan kanske bero på att jag hade lite liguid rubber kvar som gjorde att slangen blev lite ojämn.

Jag skar sen bort den skadade delen av slangen och trädde på en skarvkoppling. Det blev totalt tätt. Får väl se hur länge det sitter ihop bara och om det funkar på rullen i vindan :)

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.