8 950 läst · 22 svar
9k läst
22 svar
Laga trädgårdsslang?
Sida 1 av 2
Robotklipparen tog sig ett litet mellanmål av trädgårdsslangen. Tyvärr var det en slang som hör till en Gardena självvinda, så ”reparator”-lösningen känns inte så lockande.
Jag har provat med liquisol men det verkar inte funka. Är det självvulkaniserande tejp som gäller eller finns det några andra lösningar man kan ta till?
Jag har provat med liquisol men det verkar inte funka. Är det självvulkaniserande tejp som gäller eller finns det några andra lösningar man kan ta till?
Byta slang.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
En vän pysslade med samma sak förra sommaren, slutade med en vanlig gardena-skarv, inget annat höll i längden.
skadan är rätt begränsad. Det blir motsvarande ”mist”-stråle från slangen på några ställen, under tryck. Vulktejp med eltejp får bli första testet. Jag har också åldersbeständig tejp kvar sen husbygget som kanske funkar bättre än eltejp tom?Totte_S skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Det finns spår på en rulle som fördelar in slangen så att deN ska delas upp jämnt i varje lager. Det känns svårt att få igenom gardenas ordinarie slangkoppling där. Däremot kanske en sådan invärtes lösning som visades ovan kunde funka13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Ok.
Kolla med Gardena förresten? Du kan inte vara den första med detta problem?
Kolla med Gardena förresten? Du kan inte vara den första med detta problem?
Nu har jag experimenterat lite. @AXS förslag med slangskarv verkar ha funkat bäst. Gardenas kundservice var väl måttligt upphetsande; "funkar det inte med reparatorkoppling (så klart det inte gör, slangen kommer inte in i vindan med en sån) så måste man byta slangen..."
Vulktejp och sen ett tight lager eltejp utanpå sprutade vatten som bara den. Det kan kanske bero på att jag hade lite liguid rubber kvar som gjorde att slangen blev lite ojämn.
Jag skar sen bort den skadade delen av slangen och trädde på en skarvkoppling. Det blev totalt tätt. Får väl se hur länge det sitter ihop bara och om det funkar på rullen i vindan
Vulktejp och sen ett tight lager eltejp utanpå sprutade vatten som bara den. Det kan kanske bero på att jag hade lite liguid rubber kvar som gjorde att slangen blev lite ojämn.
Jag skar sen bort den skadade delen av slangen och trädde på en skarvkoppling. Det blev totalt tätt. Får väl se hur länge det sitter ihop bara och om det funkar på rullen i vindan