434 läst · 3 svar
434 läst
3 svar
Laga spricka i vägg innan målning
Hej
Tidigare ägare av min lägenhet har byggt igen en dörr mellan kök och sovrum. Väggen är betong, men oklart vad de byggt igen öppningen med. I köket har de satt upp panel, men i sovrummet har de målat. I sovrummet är det en spricka runt hela det som tidigare varit dörröppning. Hur lagar jag den sprickan enklast innan ommålning för att undvika att det spricker igen?
Tidigare ägare av min lägenhet har byggt igen en dörr mellan kök och sovrum. Väggen är betong, men oklart vad de byggt igen öppningen med. I köket har de satt upp panel, men i sovrummet har de målat. I sovrummet är det en spricka runt hela det som tidigare varit dörröppning. Hur lagar jag den sprickan enklast innan ommålning för att undvika att det spricker igen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 254 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 254 inlägg
Pappersremsa t.ex. https://www.byggmax.se/pappersremsa-p21622
Finns i all bygghandel.
Finns i all bygghandel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 254 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 254 inlägg
Man får spackla ut brett för att jämna ut över en stor yta, kanske 20 cm om det behövs.
På ett eller annat sätt måste du täcka sprickan men visst kan du pröva med bara elastisk målarfog som du målar över, men risken är att det är vad de gjorde från början.
På ett eller annat sätt måste du täcka sprickan men visst kan du pröva med bara elastisk målarfog som du målar över, men risken är att det är vad de gjorde från början.
Liknande trådar
-
Laga spricka i källarvägg
Grund & Markarbeten -
Laga bredare spricka i putsad vägg?
Stenhus -
Spricka i väggen, hur lagar jag detta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Laga störrre spricka i vägg – hur?
Byggmaterial & Byggteknik -
Spricka i innervägg - spackla, gips eller hur ska vi laga och måla?
Färg, Måla & Tapetsera