Laga skador på cementvägg

770 läst  10 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Vi har precis köpt hus och ska renovera köket själva. Vi håller på att blåsa ut köket och cementen (eller liknande) lossnar i stora tjok och på en del ställen är det grusigt. Därför behöver det lagas en stor yta 1-2cm djup. (se bild) jag har köpt illbruck PF420 reparation och kakelfix. Fungerar detta till ändamålet? Detta finns även andra mindre men djupare skador som ska lagas.

Jag har tagit bort det som är lätt att få bort genom att pilla med mejsel. Ska jag ta bort mer?

Tanken är att laga detta. Fixa till ytorna. Sedan börja sätta in nya köket och till slut kakla. Är det något jag missar eller bör tänka på?

Tacksam för all hjälp!

//Albin

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Om du ska kakla måste du väl inte ha kvar putsen på väggen alls? Då är det väl bara att knacka ner rubbet?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Det är också en tanke jag haft att använda mig av teglet som kommit fram.

Känns som ett ganska omfattande arbete att riva ned allt. Murstocken sitter bakom större delen av väggen men till höger på bilden ser man en bit där det är trä och det måste ju sättas för på något sätt?

Samt måste jag väll lägga en grundputs på allting innan jag kaklar?

Ytterligare problem är att det sträcker sig till den vänstra väggen där bakom vet jag inte hur det ser ut. Kanske kan spara den väggen som det är. Det är bara lite skador på den.

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Det krävs inte grundputs för att kakla. Det kakel vi har här i huset sitter till största delen direkt på trä.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Har funderat lite under dagen. Kaklet kommer bara sitta på en del av ytan. Så det bakom måsta ha samma finish.

Så återgår till orginalfrågan. Funkar det material och tillvägagångsätt jag köpt och tänkt ut? Behöver jag ta bort mer än det som lätt går att få bort?

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Från det som syns på bilden är det min gissning att murstocken är putsad med kalkbruk. Det var standardmaterialet för putsning inomhus och först efter 50-talet kom cementputserna att bli vanligare.

Förutsatt att det är kalkputs: Det verkar inte toppen att använda den cementprodukt som du köpt på den lösa kalkputsen. Det blir som en hård kaka på den svagare kalkputsen. Det kommer också att se annorlunda ut. Bättre i så fall att laga med kalkputs, dvs blanda släckt kalk (Produkt: "Murkalk E") med lämplig sand till en puts som liknar orginalputsen. Kalkputs är lätt att jobba med.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Hur tar man reda på vad det är för bruk de använt? Går det?

Vill du ha bättre bild för att avgöra?

8. J
    Medlem · Nivå 9
    Jag har kalkputs, skulle inte våga kakla direkt på den, jag skruvade en gips på, limma gipsen borde gå lika bra. Inte koscher i byggnadsvårdssammanhang, men bör funka...

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 1
    Det har suttit kakel på väggen tidigare. Så det borde fungera?

Sedan var köket från 50-60tal så det kanske är cement trotts allt?

10. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Man ska ju aldrig kakla direkt på trä :cry:

För att svara TS så hade jag primat på väggarna och limmat på en gipsskiva med fix där det går utan att det blir synliga avslut. Lättare att få ett bra resultat i slutänden.

11. P
    Medlem Nivå 6
    Jag hade gipsputsat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: