Byggahus.se

Laga pappat tak temporärt

1. H
    Medlem · 2 inlägg

hampus123

Medlem
    Tjenare!

Har fått i uppgift att täta igen ett läckande tak. På dem läckande ställena så är det vattenpölar pga av att det har vikit sig under.

Ska göra detta på ett så simpelt sett som möjligt pga att fastigheten snart ska renoveras på riktigt men vill förhindra att det droppar in under tiden.

Hade tänkt att skära upp pappen runt om pölarna och fälla in en tunn plyfa för att sedan pappa och foga igen.

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Har ni några bättre lösningar eller synpunkter får ni gärna tipsa mig!

Såg nu att jag lagt detta i fel del av forumet, admin får gärna flytta tråden.

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Det lät som mycket arbete om tiden det ska vara är begränsad..
    Övervägt att laga/täcka med takmassa?

3. H
    Medlem · 2 inlägg

hampus123

Medlem
    Det är fortfarande obestämt tydligen när det ska fixas så känner att det är bra att vara garderad för tag framåt iallafall.
    Det känns som att jag måste göra något åt "kratrarna" så det inte samlas på samma ställe men är inte säker på vad som funkar och inte funkar.

4. J
    Medlem · västragötaland · 1 526 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Ta dit en papp läggare och bränn på ny papp över det området som läcker att det står vatten gör inget.

5. H
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

hasse08

Medlem
    Finns inga temporära lagningar, takpapp är en tät produkt och du har fukt i konstruktionen som behöver åtgärdas. Lägger du på ny takpapp skapar du ett problem du vill undvika. Just nu klarar sig konstruktionen pga av att det är läckage.

Om du planerat på att renovera inom en snar framtid så bör du riva ner till underlagsspont redan nu och lägga en TUNG presenning. Då har du nog möjlighet att lufta ur det som är fuktangripet.

Häng plastdunkar med vatten i för att hålla den spänd om du lägger den över sargen, se till så du har det gjort innan vintern och snön.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.