Byggahus.se

Laga och skarva avluftningsrör, stor glipa

1. B
    Medlem Nivå 3
    Tjena,

Av oklar anledning bestämde sig förra ägaren av huset för att fixa ett avluftningsrör som gått sönder(?) med packtejp(!), då badrummet på övervåningen gjordes om för en sisådär 10 år sedan. Ett under att det hållit utan läckor så länge, men när vi fick fläckar på de nya innertakspanelerna sågade jag upp skiten under många svordomar och tog en närmare titt.

Varför det läcker är inte svårt att förstå, särskilt som avluftningen som sedan går ut genom taket saknar både kondens- och regnskydd. Nåväl. Inga problem om det är tätt. Nu har jag i alla fall ett 75mm rör som är av och med sprickor, packtejp och skit som gör att jag rimligen behöver kapa av en bit för att få fina ändar att jobba med.

Hur skarvar man ett så pass brett glapp (1-2 dm)? Osäker på om jag kan böja det ena röret åt sidan tillräckligt mycket för att få plats med en skjutmuff även om det skulle finnas en superlång. Tänker att jag istället kapar av en bra bit i båda ändar så att det blir rent och fint, ersätter med ett ny rörbit i mitten och skarvar i båda ändarna med varsin skjutmuff, som då borde gå att trä över mittenbiten. Tänker jag knasigt med två skjutmuffar? Finns det bättre sätt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-12-19 19.56.15.jpg

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det är väl en alldeles lysande idé med två skjutmuffar.
    Så gör nog proffsen.

Protte

• Laddar…
  3. U
    Medlem · Nivå 11
    Packtejp kunde nog fungera men silvertejp är snäppet bättre ;)

4. B
    Medlem Nivå 3
    Haha man önskar ju att han åtminstone använt silvertejp, då hade det säkert hållt tio år till ;)

5. Martin Berggren
    Medlem · Nivå 7
    Köp rör med fast muff i ena änden och en skjutmuff, montera med fasta muffen nedåt.

glöm inte att smörja packningarna

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 14
    • Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för tipsen, jag försökte med rör med inbyggd muff först, men pga dåliga vinklar och trångt om plats fick jag köra på den ursprungliga idén med två skjutmuffar och en kort rörbit mellan. Fanns inte plats att trycka på tillräckligt hårt, blev lättare med kortare bitar. Sista skarven blev ett helvete ändå, men nu sitter det bra :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191220_133621.jpg