Byggahus.se

Laga och förebygga sprickor i puts

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Vi köpte ett hus förra året som putsades 2015. Det är en träkåk från 1935 med nätmatta och ädelputs. Putsen har på flera ställen spruckit bland annat kring fönsterhörn. Ska nu inför vintern försöka laga en plats där snö kommer i kontakt med putsen som suger upp fukt, lite för mycket fukt. Är osäker på hur jag ska göra detta på bästa sätt. Behöver jag knacka bort putsen och sedan montera en plåt längs med väggen på något sätt så att putsen inte kommer i kontakt med snön som lägger sig på avsatsen eller räcker det bara att montera plåten direkt ovanpå befintlig plåt och puts?

Hur bör jag laga hörnet där puts snart lossnar?

Tacksam för alla kommentarer.

Hälsningar
    Mario

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Har du pratat med säljaren? En nyputsad fasad borde hålla mer än några få år. Kanske går att reklamera?

3. H
    Medlem · Nivå 12
    Är det där verkligen riktigt gjort?
    Putsen ska väl inte gå ner ända mot plåten.

Och enligt bilden ser blecket närmast ut att luta åt fel håll så vattnet rinner in mot putsen.

4. Bästa svaret

H
    Medlem · Nivå 12
    • Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 1

Hej!
    Det stämmer. Blecket lutar på vissa platser in mot fasaden. Det är säkert inte korrekt :)

6. M
    Medlem Nivå 1

Hej HSP!
    Stort tack för bilden. Då innebär det att man behöver knacka bort en del puts nederst under blecket. Det verkar som de putsat över ett gammalt bleck istället för att ta bort det och placera ett nytt. Av lathetsskäl skulle du säga att det vore fel funktionsmässigt att placera ett nytt bleck ovanpå befintliga?