Hej! Fick för mig att riva tapet trots att det enbart var ett par lösa flikar, och insåg alldeles för sent att det var helt i onödan. Har nu exponerat en vägg masonitskivor. Målet är att ha en jämn och målad vägg.
Läst att man kan använda köra remsor och något väggspackel för att fylla i på de ställen där det är som värst. Och slipa sedan? Vad för produkter och steg kan man göra här? Vill helst slippa riva ur skivorna och byta ut dem. Tur att man insåg detta innan hela rummet var kört. Men man känner sig ju jäkligt dålig....
-
Medlem · 8 inlägg 6 okt 2022 16:296 okt 2022 16:29 #1
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 867 inlägg
- 9 129 gillningar
- 1 010 bilder och filmer
6 okt 2022 17:19 #2Vill du ha det slätt och fint är det bara glömma masoniten. Gipsskivor utanpå är tipset.
- Laddar…
-
-
Medlem · 8 inlägg 6 okt 2022 18:406 okt 2022 18:40 #4
Tack för tips! Dock är det inte jättestor skillnad mellan vägg med tapet och vägg utan tapet. Det jag har tagit bort är ca 5 lager tunn tapet och det är definitivt inte 6mm som den tunnaste gipsskivan verkar vara (på Byggmax). Man kan inte bara spackla väggen och sedan slipa? Eller är det ett problem med masonitskivor?
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 867 inlägg
- 9 129 gillningar
- 1 010 bilder och filmer
6 okt 2022 18:44 #5Masonit passar i gamla byggnader med krokiga väggar, att bredspackla för att få det slätt är ingen bra ide. Du täcker hela väggen med renoveringsgips och spacklar och pappremsa i skarvarna.
- Laddar…
-
Medlem · 8 inlägg 6 okt 2022 18:46
-
6 okt 2022 18:49 #7
- Laddar…
-
Medlem · 8 inlägg 15 nov 2022 14:3015 nov 2022 14:30 #8
Hej!
Tänkte uppdatera om hur vi löste den dumt nog nedrivna tapetväggen, tänker att det säkerligen finns många som bor i äldre hus med tretex- eller masoniteväggar.
Först tog jag bort så mycket tapet jag kunde. Sedan slipade jag väggarna med ett fint sandpapper, typ 180. Sedan spacklade jag igen alla större hål som uppstått efter rivningen med lite fin- och mellanspackel. Det var inte så noga…
Drog en omgång med våtrumslim för att få väggen att sätta sig lite och lät det torka. Sedan körde vi en till omgång och satte upp renoveringstapet. Hittills tycker jag att det ser ganska bra ut.
Får se hur det ser ut när vi har målat!
Liknande trådar
-
Laga struktur yta tak inför målning
Färg, Måla & Tapetsera -
Laga spricka i puts inför vintern?
Fasad -
Hur laga småskadade spånskivor i badrumsgolv inför nytt badrum?
Badrum -
vägg med hål från intilliggande panel, hur laga inför målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bör det införas en avgift för överklagan av bygglov?
Bygglov