Laga målat tätskikt.

370 läst  10 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    En släkting tog ner något som var uppsatt i badrummet. Det blev då två hål där skruvarna satt innan. Samt så följde en bit av tapeten med (alla bitar sitter kvar, men det blev som ett snitt).
    Hon fick tipset om att laga hålen med våtrumsspackel. Är det korrekt? Kan man laga även snittet med det?
    Jag kan väldigt lite om tätskikt, men kunde konstatera att det var enbart en enkelgips innanför en tapet/väv. Jag tänker att det är färgen i sig som agerar tätskikt. Kan det vara så? Huset är ungefär 15 år gammalt.
    Våtrum zon 2.

2. S0MMER
    Medlem · Nivå 3
    I det fall man har väv och sedan färg så är det en kombination av väv, våtrumsgrund och våtrumsfärg som agerar tätskikt. Enbart våtrumsspackel räcker alltså inte som tätskikt, sen ska jag erkänna att jag är osäker på huruvida du behöver lappa med väv eller om det räcker att lägga på spackel, grund och täckfärg, men om jag var du så skulle jag ringa och höra med tex Beckers som har ett våtrumssystem med färg.

• Laddar…
  3. S0MMER
    Medlem · Nivå 3
    Hittade dock detta i just Beckers anvisningar.

4. N
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren. Tusen tack!

Hur stora är de reella riskerna om man inte följer användarens instruktioner. Ena hålet och snittet är i zon 2, men mycket nära zon 1, dock på två meters höjd. Hur stora är riskerna att det blir fuktskador? Kan man göra åtgärder som gör att riskerna är väldigt små?

Vad händer för övrigt om det blir fuktskadat i väggen? Badrummet har ju ändå nått sin livslängd hos försäkringsbolaget. Kan det bli värre än att man på sikt ändå måste göra om badrummet?

5. T
    Medlem · Nivå 7
    om hålet sitter på 2 m höjd och man tätar det så är risken minimal

• Laddar…
  6. S0MMER
    Medlem · Nivå 3
    What he said ^

7. N
    Medlem Nivå 6
    Vad skönt att höra, tack. Har ni även tips på hur tätningen kan gå till?

8. T
    Medlem · Nivå 7
    ev trycka i latexfog

9. S0MMER
    Medlem · Nivå 3
    Inte latexfox.. silikon ska du ha.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Är silikon en bra tätning om man skall måla sedan? Brukar det inte vara som så att många silikon produkter inte är övermålningsbara?

11. S0MMER
    Medlem · Nivå 3
    Det stämmer, ska man måla så är det målningen som är tätningen och då skyddar man ju det som är bakom färgen, men om man avslutningsvis eller enbart väljer att köra en mjukfog så är silikon bättre, tex till ett skruvhål eller springan mellan vägg och bänksskiva, den är ofta antimögelbehandlad också vilket gör att den tål direktkontakt med vatten bättre.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: