Hej

För 8 år sedan var vi dumma nog att köra Hällviken N100 i någon form av kvartskomposit. Vet inte riktigt hundra vad det är för material men tror det är kvartspulver 80% och akryl 20%.

Det har blivit en spricka som börjat på undersidan och som nu även syns inne i själva diskhon.

Diskhon är limmad på en bänkskiva i samma material som är ca 3 meter lång med det sagt så blir det svårt för den ohändige "mig" att ta bort diskhon och sätta dit en ny.

Har varit i kontakt med IKEA, vi tog det vidare till ARN men fick avslag då dem menade att vi borde kontaktat dem tidigare.

Vad kan jag säga om materialet, det är skit, småhack och repor överallt även fast vi är extremt försiktiga. Men nog om det!

Vad jag undrar är hur ska jag laga sprickan? det måste ju vara nåt som är typ godkänt för livsmedel. Bör väl finnas någon typ av epoxi eller fog eller nåt som jag kan laga med?

Tacksam för all hjälp.

Se bifogade bilder, den ena visar själva diskhon från ovansida, den andra bilden från undersida där jag ringat in sprickan.

• Undersidan av en vit diskho med en ringad röd linje som markerar en spricka, etiketter och installationsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kvartskomposit diskho med en synlig spricka och kran från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123Builder skrev:
Hej

För 8 år sedan var vi dumma nog att köra Hällviken N100 i någon form av kvartskomposit. Vet inte riktigt hundra vad det är för material men tror det är kvartspulver 80% och akryl 20%.

Det har blivit en spricka som börjat på undersidan och som nu även syns inne i själva diskhon.

Diskhon är limmad på en bänkskiva i samma material som är ca 3 meter lång med det sagt så blir det svårt för den ohändige "mig" att ta bort diskhon och sätta dit en ny.

Har varit i kontakt med IKEA, vi tog det vidare till ARN men fick avslag då dem menade att vi borde kontaktat dem tidigare.

Vad kan jag säga om materialet, det är skit, småhack och repor överallt även fast vi är extremt försiktiga. Men nog om det!

Vad jag undrar är hur ska jag laga sprickan? det måste ju vara nåt som är typ godkänt för livsmedel. Bör väl finnas någon typ av epoxi eller fog eller nåt som jag kan laga med?

Tacksam för all hjälp.

Se bifogade bilder, den ena visar själva diskhon från ovansida, den andra bilden från undersida där jag ringat in sprickan.

En riktig snabbfix är att köpa tec7, lim/fog som funkar under vatten också. Smeta på de på undersidan, sen när de torkat kan du som hängsle och livrem tejp med åldersbeständig tejp som är en speciell tejp avsedd för att fukt inte ska leta sig ut någonstans.

Inte säkert de hjälper mot att sprickan blir längre/större men helt klart billigaste och enklaste lösningen att testa!

https://www.byggmax.se/lim-byggfog-...-QIVE4bVCh1UiAzAEAQYASABEgJa3_D_BwE#743=28799

https://www.byggmax.se/tätningstejp...-QIVErvVCh1FUgdsEAQYASABEgJ8s_D_BwE#913=58361

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.