Jag har ett hål i gipsväggen efter en gammal plugg där jag nu vill sätta en ny plugg för att fästa en skruv. Hålet är dock för stort för de pluggar jag har hittat och därför har jag provat att laga det med plasterplugg från clas ohlson. Dock håller det inte för att borra på nytt och sätta in en ny plugg (trots att det utger sig för att klara det). Finns det något annat sätt eller någon typ av plugg som skulle passa? Ska skruv fast en stringhylla.

• Vit gipsvägg med ett för stort hål efter en gammal plugg, behöver lösning för ny skruvfastsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vit gipsvägg ovanför en grå låda, med ett grönt och svart batteriborr i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska sätta i en ny skruv så måste du göra en rejälare lagning.

Skär ut ca 10x10cm av gipset.
Ta en bit av valfri bräda som är ca 7x20 cm och stoppa in i hålet.
Skruva fast den med 2 skruvar nedanför hålet och 2 skruvar ovanför hålet.
Sätt tillbaka gipsbiten du skar ur och skruva fast i brädan. Fasa kanterna med en kniv först, både på hålet och på gipsbiten.
Spackla, måla och sen är det klart.

Hur stort är hålet ungefär? Kan det funka med mollyplugg kanske? Dom finns ju i lite olika storlekar och den drar ju inte i själva skivan utan expanderar ju bakom skivan så den klämms fast. Annars kanske de kan funka med gipsankare.

S Snickarkirre skrev:
Hur stort är hålet ungefär? Kan det funka med mollyplugg kanske? Dom finns ju i lite olika storlekar och den drar ju inte i själva skivan utan expanderar ju bakom skivan så den klämms fast. Annars kanske de kan funka med gipsankare.
Nästan 20mm skulle jag tro. Tror inte det funkar med något av ovanståenede. Nu har jag spacklat igen hålen iaf och sätter hyllan lite offset :) Tack!

Oj nja då blir de nog svårt att plugga eller så. De va nog bästa alternativet tyvär (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.