Jag har en liten fukskada på putsen på en källarvägg. Det verkar vara några mm med vitt puts och sen är det målad. Jag skulle reparera skada med liknade puts men jag vet inte vilket puts det är. Skulle tro att det är kalkputs men då vet jag inte riktigt vilket kalkputs jag skulle köpa.

Sen skulle jag måla med silikatfärg men nu har jag upptäkt att väggen är målad, kan jag måla med silikatfärg över en annan färg? Vilken slags färg använde man på 70 talet?

• Skadad puts på källarvägg med synligt tegel och avflagad vit färg vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på källarvägg med flagnande färg och synlig underliggande murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ha varit vilken färg som helst, även på 70-talet. Det ser dock ut att inte vara en plastfärg, utan faktiskt en lämplig färg, typ silikat.

Det ser ut som en fuktskada i ett hörn. Är det ett ytterväggshörn? Är fuktskadan pga ytvatten/hängrännor/stuprör?
Är fuktorsaken åtgärdad?
Är ju ingen idé att göra om invändigt om inte grundorsaken åtgärdats.

Det är ett 70 tals hus, men var dränerat för ca 10 år sen. Källaren står på oisolerat platta, så man kan förvänta sig lite fuktvandring genom plattan. Därför skulle jag måla med silikatfärg så väggen kan andas. Väggen är faktist en innervägg som går i genom mitten av källaren. Tidigare var struktur tapet på väggen som kan ha bidragit till fuktskadan. På andra sidan av väggen, som är bara målat, finns inga problem.

Färgen på väggen är väldigt matt. Hur kan man veta att det är silikatfärg? Är det bara att prova att måla på väggen?

Tyvärr är det ju ingen garanti att dräneringen blivit riktigt gjord, (om man inte gjort den själv eller har fotobevis).
Tycker att fuktränderna går lite väl långt upp på väggen i hörnet för att det enbart skulle vara från plattan, men det kan naturligtvis vara pga täthet och/eller dålig ventilation just i det hörnet.

Vilken färgtyp det är behöver man nog skicka in ett färgprov för att ta reda på. Eller om ni har en färgaffär med professionell/erfaren personal i närheten så kan ni ju börja där. Annars får man chansa. Går det så går det. (Ibland kan det finnas små provburkar.)

N
Ser ut som det är målat med kalkfärg, laga med 1mm kalkbruk weber 144.
Och sen förslagsvis kalkfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.