Hej. Hur lagar jag denna skada i min putsade fasad?

Jag hittade en säck lagningsbruk hemma. Duger det att pytsa i?
Skada på putsad fasad nära fönsterkarm där putsen har lossnat och exponerat underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ingen som har en aning?

Det ser ut som en spricka upptill mot fönstret där putsen släppt? Du får kolla så inte det är en lös bit, isåfall behöver du knacka loss den, sprickan gör att det tränger in vatten som kan ge frostsprängningar.

Vilket bruk som är lämpligt vågar jag inte svara på, hoppas någon annan kan vägleda dig.

hsd
Du måste bestämma vad putsen är, cement ,kc eller kalk. Och använda samma sort till reperationen

hsd skrev:
Du måste bestämma vad putsen är, cement ,kc eller kalk. Och använda samma sort till reperationen
Tror det är murbruk c.. borde funka att laga med lagningsbruk såvitt jag förstått..

hsd
Vad är under putsen

hsd skrev:
Vad är under putsen
Stenvägg ska det vara.

hsd
Okey då är det nog cementbaserad puts och det bör funka med Ditt lagningsbruk

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Ok! Men det yttersta vita lagret är bara färg? Och det tjocka bruket som ramlat loss enligt bilden är väl det som är putsen? Eller är jag helt ute o cyklar? För isf måste jag väl lga med lagningsbruk, och sedan måla bara?

Redigerat:
hsd
Det yttersta vita är bara färg och resten putsbruk
det kan vara färgpigment i yttersta lagret av putsen, men troligtvis är det målat efter härdning

När jag tittar på Din bild ser det aningen poröst ut i sprickan, därför misstänkte jag kalkbruk eller kc-bruk och då ska inte cement användas då det blir för hårt, kalk eller kcbruk är mer elastiskt och används mestadels på träfasader
testa så här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6413383

Redigerat:
hsd skrev:
Det yttersta vita är bara färg och resten putsbruk
det kan vara färgpigment i yttersta lagret av putsen, men troligtvis är det målat efter härdning

När jag tittar på Din bild ser det aningen poröst ut i sprickan, därför misstänkte jag kalkbruk eller kc-bruk och då ska inte cement användas då det blir för hårt, kalk eller kcbruk är mer elastiskt och används mestadels på träfasader
testa så här: [länk]
Ok. Känner att detta är bortom min kunskap, men jag fyllde med putsbruk c först. Insåg sen efter nån dag att jag förmodligen blandat med för mycket vatten... Blev poröst så man kunde skrapa loss det med fingret typ(eller ska det vara så?)

Så skrapade bort en del av det och blandade till lagningsbruk från Finja. Konsistensen blev perfekt, så fyllde med detta ovanpå den murbruk c jag lagt dit några dar tidigare.. men nu ett dygn senare är det ännu poröst.. skrapar jag med fingret så lossnar det som sand typ. Som du hör är jag tydligen helt kass på detta, men vad bör jag göra nu? Ska det härda ett par veckor och bli hårdare, och sedan målas med nån färg?

Edit: lagningen är lite större än bilden visar. Fick knacka bort putsen närmast fönstret också då den var lös. Bakom detta typ 2 cm in syntes isolering(drevning runt fönstret?)

Redigerat:
hsd
Hur ser det ut nu

hsd skrev:
Hur ser det ut nu

Nyapplicerad, härdande puts på en husfasad bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ser det ut. Verkar härda rätt bra. Men nåt ska jag väl måla över med? När kan man måla?

Jag har för mig att rekommendationen är 3 månader.

Beror på vilken färg du ska använda, vanliga rekommendationen är 6veckor till 3 månader tror att Alcro har 6-8veckor.

/Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.