Ingen som har en aning?
Det ser ut som en spricka upptill mot fönstret där putsen släppt? Du får kolla så inte det är en lös bit, isåfall behöver du knacka loss den, sprickan gör att det tränger in vatten som kan ge frostsprängningar.
Vilket bruk som är lämpligt vågar jag inte svara på, hoppas någon annan kan vägleda dig.
Vilket bruk som är lämpligt vågar jag inte svara på, hoppas någon annan kan vägleda dig.
Ok! Men det yttersta vita lagret är bara färg? Och det tjocka bruket som ramlat loss enligt bilden är väl det som är putsen? Eller är jag helt ute o cyklar? För isf måste jag väl lga med lagningsbruk, och sedan måla bara?
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Det yttersta vita är bara färg och resten putsbruk
det kan vara färgpigment i yttersta lagret av putsen, men troligtvis är det målat efter härdning
När jag tittar på Din bild ser det aningen poröst ut i sprickan, därför misstänkte jag kalkbruk eller kc-bruk och då ska inte cement användas då det blir för hårt, kalk eller kcbruk är mer elastiskt och används mestadels på träfasader
testa så här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6413383
det kan vara färgpigment i yttersta lagret av putsen, men troligtvis är det målat efter härdning
När jag tittar på Din bild ser det aningen poröst ut i sprickan, därför misstänkte jag kalkbruk eller kc-bruk och då ska inte cement användas då det blir för hårt, kalk eller kcbruk är mer elastiskt och används mestadels på träfasader
testa så här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6413383
Redigerat:
Ok. Känner att detta är bortom min kunskap, men jag fyllde med putsbruk c först. Insåg sen efter nån dag att jag förmodligen blandat med för mycket vatten... Blev poröst så man kunde skrapa loss det med fingret typ(eller ska det vara så?)hsd skrev:Det yttersta vita är bara färg och resten putsbruk
testa så här: [länk]
Så skrapade bort en del av det och blandade till lagningsbruk från Finja. Konsistensen blev perfekt, så fyllde med detta ovanpå den murbruk c jag lagt dit några dar tidigare.. men nu ett dygn senare är det ännu poröst.. skrapar jag med fingret så lossnar det som sand typ. Som du hör är jag tydligen helt kass på detta, men vad bör jag göra nu? Ska det härda ett par veckor och bli hårdare, och sedan målas med nån färg?
Edit: lagningen är lite större än bilden visar. Fick knacka bort putsen närmast fönstret också då den var lös. Bakom detta typ 2 cm in syntes isolering(drevning runt fönstret?)
Redigerat: