Vi har en kommod som har spruckit vid infästningen pga. transport. Vi får behålla den och få kreditering. Istället för en ny, vill jag försöka laga den.... idéer och gärna säkra erfarenheter på den bästa lösningen....?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ahh.. det är ganska klassiskt metod. Men är den välbeprövad och inte bara en tillfällig... såsom lättbetong och tändstickor i ett för stort hål? Det håller inte... det har jag gjort...MultiMan skrev:

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 906 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 906 inlägg
Lim och träplugg i spånskiva är knappast att jämföra med lättbetong med instuckna tändstickor, iaf inte när jag lagar.
Har gjort så många gånger efter att ha köpt begagnade möbler, håller årtionden senare.
Skadans omfattning dikterar givetvis borrets och träpluggens storlek. Tajt passning ska det vara.
Om skadan är för stor så kan man behöva att först dränka in befintligt hål med trälim, vicka på flisorna så limmet sprider sig och sedan skruvtvinga ner området och låta det torka, innan man börjar borra och plugga. Går inte att avgöra om det behövs innan sakerna är isärtagna.
Skadans omfattning dikterar givetvis borrets och träpluggens storlek. Tajt passning ska det vara.
Om skadan är för stor så kan man behöva att först dränka in befintligt hål med trälim, vicka på flisorna så limmet sprider sig och sedan skruvtvinga ner området och låta det torka, innan man börjar borra och plugga. Går inte att avgöra om det behövs innan sakerna är isärtagna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden