10 460 läst · 93 svar
10k läst
93 svar
Laga en Morten VF30 vertikalfräs - Svarva gängstång, övriga mekaniska frågor
Hej alla glada.
(Börjar tråden med en varning för mycket text)
I våras slog jag till på en Morten VF30 till ett bra pris. Den var inte komplett men de delar som fattades hade ett värde på runt 2000 inkl moms (anhåll, iläggsringar, en låsspak mm)
När jag hämtade den kollade jag det vesäntliga, alla lager verkade ok, den startade och gick fint och tappsläde/tillbehör mm fanns och var i gott skick.
Den blev sen stående ett tag pga andra projekt och saker som inhandlades med mer direkt användning (såg, hyvel osv)
På semestern var det så dags att inhandla de där delarna som fattades och lite frässtål som behövs till kommande projekt. Jag började dock med att gå igenom den, rengjorde,vaxade bord, smorde drev/kedjor)
Jag upptäckte då att höjning/sänkning av spindeln gick trögt när jag närmade mig verktygets högsta läge. Sänkte lite och den gick lättare och provade igen. Samma sak.
Tog loss täcksidorna och tog en titt varpå jag märkte att den ena gängstången av två, som gängar spindelpaketet uppåt när man snurrar på veven, var rejält sliten på mitten. Tidigare ägare har med andra ord varit rätt snål med smörjmedel vilket gjort att gängorna tagit mer stryk än nödvändigt.
Ringde några samtal till Bo på Moretens (som lät allt tröttare på samtal ang en 30-årig maskin) Men han har varit behjälplig och idag gick han ut på lagret och kostaterade att det inte fanns någon del kvar.
Så jag undrar om någon har en liten svarv hemma eller vet någon annan del till annan maskin som skulle kunna funka (ev efter lite modifiering)? Jag behöver alltså en gängstång M16. Grovt räknat är den gängade delen ca 220mm långt följt av en svarvad tapp på kanske 50mm och 8-10mm i diameter.
Jag har gjort en snabb skiss på delen och kommer fylla på med fler bilder både på delen ifråga och den kommande ”renoveringen”.
Tack för ord och skjut på om du har idéer.
Jag försöker samla motivation, vid ett svagt tillfälle var maskinen snubblande nära att hamna i ”järnskrot”
(Börjar tråden med en varning för mycket text)
I våras slog jag till på en Morten VF30 till ett bra pris. Den var inte komplett men de delar som fattades hade ett värde på runt 2000 inkl moms (anhåll, iläggsringar, en låsspak mm)
När jag hämtade den kollade jag det vesäntliga, alla lager verkade ok, den startade och gick fint och tappsläde/tillbehör mm fanns och var i gott skick.
Den blev sen stående ett tag pga andra projekt och saker som inhandlades med mer direkt användning (såg, hyvel osv)
På semestern var det så dags att inhandla de där delarna som fattades och lite frässtål som behövs till kommande projekt. Jag började dock med att gå igenom den, rengjorde,vaxade bord, smorde drev/kedjor)
Jag upptäckte då att höjning/sänkning av spindeln gick trögt när jag närmade mig verktygets högsta läge. Sänkte lite och den gick lättare och provade igen. Samma sak.
Tog loss täcksidorna och tog en titt varpå jag märkte att den ena gängstången av två, som gängar spindelpaketet uppåt när man snurrar på veven, var rejält sliten på mitten. Tidigare ägare har med andra ord varit rätt snål med smörjmedel vilket gjort att gängorna tagit mer stryk än nödvändigt.
Ringde några samtal till Bo på Moretens (som lät allt tröttare på samtal ang en 30-årig maskin) Men han har varit behjälplig och idag gick han ut på lagret och kostaterade att det inte fanns någon del kvar.
Så jag undrar om någon har en liten svarv hemma eller vet någon annan del till annan maskin som skulle kunna funka (ev efter lite modifiering)? Jag behöver alltså en gängstång M16. Grovt räknat är den gängade delen ca 220mm långt följt av en svarvad tapp på kanske 50mm och 8-10mm i diameter.
Jag har gjort en snabb skiss på delen och kommer fylla på med fler bilder både på delen ifråga och den kommande ”renoveringen”.
Tack för ord och skjut på om du har idéer.
Jag försöker samla motivation, vid ett svagt tillfälle var maskinen snubblande nära att hamna i ”järnskrot”
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
, 16 mm gängstång är det mm eller annat ? 16 mm är en standard och finns i metervara , såg ett pris på 36 kr för en meter
ta nya stången och den gamla till en svarvarfirma och dom svarvar till en ny bit åt dig , kostar inte många kronor
Kolla även så att gängorna inte är sabbade på mutterdelen med
ta nya stången och den gamla till en svarvarfirma och dom svarvar till en ny bit åt dig , kostar inte många kronor
Kolla även så att gängorna inte är sabbade på mutterdelen med
Den där är lätt att tillverka av en bit gängstång för vem som helst som har en metallsvarv. Det gäller bara att se till att du garanterat har rätt gänga och rätt mått..... och rätt toleranser.
Fick du verkligen att nytt anhåll för 2000. Låter som ett fynd.
30 år är ju en nästan ny maskin och det där är bara småskador så ge inte upp!
Efter samtal med Moretens har jag fått veta att det är M16 av ”standardtyp”. Frågade om stigningen var 2 eftersom jag hade för mig det hörde till standard. ”Bara vanlig M16” var svaret. Jag har skickat förfrågan till några företag och ska höra vidare imorgon.
Godset eller järnplattan som är gängad där gängstången går i, sitter så dumt till att jag måste ta ner paketet för att kunna undersöka. Detta skulle klarna en del med bilder som jag ej ännu besitter. Men imorgon ska jag lösa det. Min tanke är att försöka köra lite galant med en gängtapp M16 för att ”rensa ur” och sen se ifall den nya stången löper fint. Är den kass där så får man väl antingen gå upp en (kanske rentav två) dimensioner på gängstång och byta båda alternativt lämna in även plattan och få en likadan gjord. Det jobbet kostar nog dessvärre betydligt mer då det är ett antal olika hål och gängningar som i så fall ska ”kopieras”.
Godset eller järnplattan som är gängad där gängstången går i, sitter så dumt till att jag måste ta ner paketet för att kunna undersöka. Detta skulle klarna en del med bilder som jag ej ännu besitter. Men imorgon ska jag lösa det. Min tanke är att försöka köra lite galant med en gängtapp M16 för att ”rensa ur” och sen se ifall den nya stången löper fint. Är den kass där så får man väl antingen gå upp en (kanske rentav två) dimensioner på gängstång och byta båda alternativt lämna in även plattan och få en likadan gjord. Det jobbet kostar nog dessvärre betydligt mer då det är ett antal olika hål och gängningar som i så fall ska ”kopieras”.
Insuper lite av din positivitet, vilken jag tycker mig se ofta. HärligtH heimlaga skrev:Den där är lätt att tillverka av en bit gängstång för vem som helst som har en metallsvarv. Det gäller bara att se till att du garanterat har rätt gänga och rätt mått..... och rätt toleranser.
Ska va tydlig med att det är anhåll/linjal till tappsläden och inte ”det stora” anhållet Plus lite iläggsringar till bordet, distanser till spindeln m.m.
Ska dock säga att jag faktiskt såg ett komplett anhåll på tyska eBay av närmast identisk typ för tror det var 2500-3000kr
EDIT:
Hade visst sparat anhållet i ”bokmärken” för framtida behov. Länkar ifall någon annan skulle va i behov av ett:
https://m.ebay.de/itm/Fraesanschlag...e-Holzfraese-/371773581000?_mwBanner=1&_rdt=1
Denna Morten använder sig för övrigt av exakt samma anhåll som Scheppach till sina HF30/33. Något som blev allt tydligare då jag lyfte på Morten-ettiketten på mitt och skymtade ett överklistrat ”Scheppach” där under
Nåväl, ett sidospår..
Redigerat:
Nej ingen trapets av vad jag kan se när jag sticker in huvet i en omänsklig ställning.
Den är väl lite grövre? Låter som den borde tåla mer men är det inte svårare att göra mer exakta justeringar eftersom det borde bli större spel i rörelsen på en sån?
Är det vanligt på liknande funktioner på andra maskiner?
Den är väl lite grövre? Låter som den borde tåla mer men är det inte svårare att göra mer exakta justeringar eftersom det borde bli större spel i rörelsen på en sån?
Är det vanligt på liknande funktioner på andra maskiner?
Finns väl med olika stigningar men tror 4mm är standard för 16mm. Krävs det glapfritt i båda riktningar (ex cnc maskiner) brukar det finnas någon sorts antibacklash-lösning.E ___EM skrev:
Har aldrig ägt en vertikalfräs men på hyvlar o sågar o metallsvarvar o koordinatbord o andra prylar jag har/har haft har jag nog aldrig sett en vanlig gänga för en dylik operation.
Jag vet inte hur "plattan" som du talar om ser ut men det går förmodligen att tillverka en gängad holk som passar i hålet sedan det är uppborrat.
Helicoil är ju annars behändiga men jag vet inte hur det fungerar med helicoil på en skruv som hela tiden vevas fram och tillbaka. Det blir ju rent ut farligt om helicoilarna kryper ut.
Vi behöver bilder!
Fast om skruven har dålig gänga är sannolikt innergängan ännu värre eftersom nötningen på skruven sprids över ett längre avstånd och eftersom innergängan sannolikt är i mjukare material.
Både min l'Invincibile fräs och min Jonsered fräs har trapetsgänga men om drivningen från ratten till skruven har olämplig utväxling krävs det finare gängstigning så då blir det vanlig gänga.
Vanlig gänga nöts snabbare.
Helicoil är ju annars behändiga men jag vet inte hur det fungerar med helicoil på en skruv som hela tiden vevas fram och tillbaka. Det blir ju rent ut farligt om helicoilarna kryper ut.
Vi behöver bilder!
Fast om skruven har dålig gänga är sannolikt innergängan ännu värre eftersom nötningen på skruven sprids över ett längre avstånd och eftersom innergängan sannolikt är i mjukare material.
Både min l'Invincibile fräs och min Jonsered fräs har trapetsgänga men om drivningen från ratten till skruven har olämplig utväxling krävs det finare gängstigning så då blir det vanlig gänga.
Vanlig gänga nöts snabbare.
Jag misstänker att det skiljer i både stålkvalitet och härdning mellan en vanlig gängstång och originalstången. Med risk för att en vängstång inte håller särskilt länge. Däremot bör det inte vara allt för komplicerat att svarva upp en ny stång med rätt gänga i en stålkvalitet som går att härda.
Bilder ska jag se till att få upp imorgon!
Jag funderade faktiskt på kvaliten också. Frågade om rostfritt eller någon specifik DIN-standard men ”vanlig” M16 var som sagt svaret. Vad det nu innebär i kvalité..
Jag var inne på det spåret också Heimlaga. Dock så är plattan av en rejäl bit gods (säkert 10-12mm tjock) vilket kunde kanske borga för lite styrka men som du säger, där är ju nötningen mer koncentrerad :/
Jag funderade faktiskt på kvaliten också. Frågade om rostfritt eller någon specifik DIN-standard men ”vanlig” M16 var som sagt svaret. Vad det nu innebär i kvalité..
Jag var inne på det spåret också Heimlaga. Dock så är plattan av en rejäl bit gods (säkert 10-12mm tjock) vilket kunde kanske borga för lite styrka men som du säger, där är ju nötningen mer koncentrerad :/
Om du inte skruvar den upp o ner varje dag så funkar en vanlig gängad axel
"vanlig M16" säger egentligen bara att det är en M16 gänga och inget mer. I de flesta applikationer finns det ett förhållande mellan hårdheten i de olika delarna. Vissa delar är hårdare medan andra är mjukare.