4 433 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Laga eller byta skadad dörr
Hej,
Det håller på att byggas balkonger i mitt hus och i måndags monterades ett nytt parti med fönster + fönsterdörr som ska leda ut till balkongen. Igår när jag kom hem såg jag att nån snickare klantat sig och börjat montera fönsterbrädan på dörren och inte under fönstret. Fyra hål var gjorda i bröstningen som hjälpligt spacklats över. Jag antar att de avser att måla över hålen senare.
Då allt annat i partiet är fabrikslackat kommer det ju synas att dörrbröstningen är målad. Jag vill att de byter ut skivan i bröstningen och om det inte går byter ut hela dörren.
Jag har pratat med platschefen som direkt började skruva på sig och hänvisa till ”regler” och att de har rätt att laga skador.
Vad gäller i ett sånt här fall?
Det håller på att byggas balkonger i mitt hus och i måndags monterades ett nytt parti med fönster + fönsterdörr som ska leda ut till balkongen. Igår när jag kom hem såg jag att nån snickare klantat sig och börjat montera fönsterbrädan på dörren och inte under fönstret. Fyra hål var gjorda i bröstningen som hjälpligt spacklats över. Jag antar att de avser att måla över hålen senare.
Då allt annat i partiet är fabrikslackat kommer det ju synas att dörrbröstningen är målad. Jag vill att de byter ut skivan i bröstningen och om det inte går byter ut hela dörren.
Jag har pratat med platschefen som direkt började skruva på sig och hänvisa till ”regler” och att de har rätt att laga skador.
Vad gäller i ett sånt här fall?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Allmänna bestämmelser är ju grunden som sen kan modifieras av avtalet.
Om du inte blir nöjd med firmans lagning får du prata med styrelsen om att du inte tycker att de uppfyller avtalet mellan er två, så får de i sin tur gå på firman om de håller med dig.
Om du inte blir nöjd med firmans lagning får du prata med styrelsen om att du inte tycker att de uppfyller avtalet mellan er två, så får de i sin tur gå på firman om de håller med dig.
Har du ett specifikt avtal med brf för det här, dvs ni som medlemmar får betala allt eller del av balkongbygget?L Limajo skrev:
Om du tittar i avtalet, finns det något relevant där, eller hänvisning till andra avtal?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det finns regelverk (vet ej vilket) som anger att man i sådana här fall kan laga mindre skador. Det handlar då oftast om att dutta i lite färg på millimeterstora skador. Fyra skruvhål är kanske lite tveksamt om det är en mindre skada.
Vid målningsarbeten har jag för mig att skador som inte syns på en meters håll anses OK. Kanske kan gälla något liknande för en reparation som den här.
Vid målningsarbeten har jag för mig att skador som inte syns på en meters håll anses OK. Kanske kan gälla något liknande för en reparation som den här.
Ta kontakt med styrelsen. Glöm inte att dokumentera. Ta många bilder, skriv upp vad styrelsen och byggarna sagt till dig och när. Styrelsen ska få det fixat, men det är lättare om all dokumentation finns.
Klicka här för att svara