Byggahus.se

Laga dörr, nytt trä+lås

1. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem
    Hej!
    Har köpt en gammal fin spegeldörr, som är trasig vid låset. Jag behöver byta ut träet på ett stycke, och sätta in nytt lås och handtag.

Hur gör man?

Vet nån var man hittar justa handtag och toalås (ska gå att låsa upp utifrån, pga busbarn) i gammal stil, ska funka till 30-tals kåk. :D

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Laga dörr, nytt trä+lås

Det går att laga...Såga ur hela altet runt gamla kistan och peta in en ny fina bit. Det skall vara bra virke också. Sen limmar du dit biten tvingar eller limknektar torde vara till stor hjälp. Sen hyvlar du till det efter ett par tre dar. Borrar upp för hålen (trycke/cylinder) Sedan borrar du upp för kistan och fräser ut för "läpparna" på kistan... Ta da klart.. enkelt va:)
    E det bara lite skadat så sågar du rent och fäller i en ny bit.. Limma limma är nyckeln... Sen en grej till..Gamla spegeldörrar har en tendens att slå sig i längsled också. Så kolla det innan du monterar dit den igen. Kila dörren i sådana fall om den ser ut som "stora c". Det e lite pill att kila dörrar men det går...Bara man sågar från rätt håll..VIlket man har missat mer än 1 gång:)

3. J
    Medlem · 219 inlägg

JesperS

Medlem

Jag hittade ett bra toalås som man kan släppa ut instängda barn på toan med. Det passade fint på min toadörr ihop med handtaget. Finns på Byggfabriken, art nr: 5017-1 eller 5017-2

4. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Vi säger att dörren bågnar i längsled ... Då lägger du en rät skiva på dörren och kolar hur mycket den bågnar säg 1.5 cm totalt. Sedan kollar du diagonalerna också. Montera karmen först torde jag väl säga men innan dess så gör den riktigt ren från gammal färg och annat krafs... Häng dit dörrbladet och kolla om den slår ojämt detta är steg ett...Förlåt oredan:) Sedan gör du det jag skrev först. Sedan vänder du dörren så buktningen är uppåt dvs centrum på den. Sedan skickar du in cirkelsågen i dörren tvärs över en tvär ribba såga typ halva dörrblads tjockleken..... Sedan hänger du dit dörren igen luft försiktigt.. Dra igen dörren försiktigt och så sopar du kilar i spåren för att rikta dörren rätt. Sedan av med dörren igen när den är justerad efter karmen... I med trälim och dra i nya kilar...Låt det torka i ett dygn eller två... Och du snåla inte på kilen dra i ett gäng kanske 8-10 st på en 80 dörr... typ...Sen slår du av kilen efter dörrbladet med ett bra stämjärn...Sandpappra tills du är blodig om fingrarna och sen i med plastic padding i resterande springor mellan kilen.Låt detta torka i en vecka eller två. Du kan slipa när det är torrt...Efter 1-2 veckor så grundar du dörren. Då syns eventuella skavanker...Spackla slipa, spackla slipa... Måla...Tada grymt ny fin dörr:) Låter enkelt men det är ett helvete att hålla på med... Och det va svårt att förklara exakt hur man gör men jag gjorde ett försök...

5. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem

Håhå va bra! Här lär man sig mer än i vilken bok som helst! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.