Byggahus.se

Laga djupa sprickor i lättbetongvägg

1. T
    Husägare Nivå 5
    Hej! Har sökt här på forat och det finns många trådar om detta och här kommer en till. :)

Har nyligen köpt litet enplans kedjehus från -59 och garaget som är murad lättbetong har många ganska djupa sprickor och en hel del skruvhål. Hur gör man för att fylla sprickorna på djupet? Finns det nån spruta? Jag hittade tre olika säckar i garaget och kanske kan jag använda nån av dem. Lagningsbruk, DIY betong och mur-/putsbruk.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5730.JPG

2. B
    Medlem · Nivå 19
    Du har inte funderat på att ta reda på orsaken till skadorna, t.ex. sättningar som behöver åtgärdas för att skadorna inte ska återkomma och bli värre?

• Laddar…
  3. T
    Husägare Nivå 5
    Jag misstänker att det är pga att området tidigare var dåligt dränerat men nu finns dike och brunnar sedan många år tillbaka. Det är platta på mark så det finns väl inte så mycket jag kan göra åt saken? Och eftersom det är kedjehus vetter väggen mot grannens sovrum.

Jag har iaf googlat lite och kommit fram till att lagningsbruk, till skillnad från DIY-betongen, innehåller vidhäftningsmedel för att fästa bättre på underlaget. Behöver ha det klart innan helgen så jag chansar nog på det om ingen hinner varna mig. :)

4. B
    Medlem · Nivå 19
    Okej, jag kan inte svara på om det är rätt produkt men har du pratat med dina grannar om vad de har använt eftersom det borde vara ett allmänt problem?

• Laddar…
  5. T
    Husägare Nivå 5
    Har inte hunnit prata med grannarna än men testade med lagningsbruket idag innan jobbet och det verkade gå fint. Det sak visst härda i tre dygn men jag kände ändå lite på det nu på kvällen och om jag borstar lite men handen lossnar det som sand. Kanske är bruket för gammalt? Hittade det som sagt i ett skåp i huset jag köpt.

6. T
    Husägare Nivå 5
    Jag svarar mig själv så får man bäst svar :) Google säger att bruket jag använde är för gammalt så bindemedlet funkar inte längre. Bara att borsta ner och börja om. Det får bli en tur till bygghandeln i eftermiddag.

Case closed.

• Laddar…