Har köpt en beggad Bilhammare som har underlättat pulveriseringen av vår entretrapp oerhört. Efter tre dagars oavbrutet användande börjar den nu fungera sämre. Alla dylika maskiner jag använt fungerar ju på så vis att man måste trycka först och sedan starta maskinen för att få effekt på slagfunktionen. När jag nu börjar gasa maskinen går inte slagfunktionen riktigt igång, men när man kör försiktigt på låga varvtal knackar den bra. Finns det någon service eller rengöring man utföra själv på denna maskin:

IMG_2325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2328.jpg
Skapa konto

IMG_2327.jpg
Skapa konto

Vet inte om det är otydligt men den heter Kango och kan öppnas på flera ställen, verkar behöva tum insexor så jag har inte hunnit börja riva ner den ännu. Snälla kom med förslag, behöver den i morgon.

M
Det är inte så att du slarvat med smörjningen? Alltid fett på toppen utav anslutningen på spettet, annars kan det gå åt pipan. Jag pajjade en hiltimaskin med att missa detta innan jag lärde mig...

Jo, så är det säkert. Jag har inte smörjt maskinen. Du menar att det är själva infästningen på spettet som ska smörjas? Faktum är att det ser ganska välsmort ut. Hittar inget annat ställe att smörja maskinen.

Visst ska det vara vanligt lager fett?

M
Jag tror inte det är så känsligt vilken sorts fett det är. Jag kör med lagerfett också, funkar fint till mina maskiner även om det säkert finns specifikt fett. Hilti-fett är säkert bäst tänker jag i min spekulativa hjärna.

Ja, infästningen. plocka ur spettet, på med en klick fett på toppen av den delen man stoppar in i maskinen, in med den och kör... :D

Redigerat av moderator:
Kan det vara dåligt med olja i den?

Nu har jag rivit ner den i molekyler. De ställen som ser ut att behöva smörjning ser smorda ut. Men jag har rengjort och fettat om med lagerfett. Hittade en anmärkningsvärd del. Det var som en liten cylinder där själva slitsarna i kolven var fyllda med någon typ av keramiskt grus. Tänker att det måste vara någon slipmekanism. Nog om det, jag hittar inget ställe att fylla olja i den så till vidare att det inte är helst slut och ska vara i själva "motorhuset".

Vad ska man använda för olja till elmaskiner?

Efter min helsmörjning så fungerade den bra i en kvart sen var felet tillbaka. Katten

zeltber skrev:
Visst ska det vara vanligt lager fett?
Nja, det är "ganska" viktigt att det är RÄTT fett i maskinen.(spec. enl tillverkaren(rätt viskositet och egenskaper)
Renoverade en Dewalt bilmaskin, så köpte jag "rätt fett" och packningsats från England.
Återkommer med med länk.

sirlongfellow skrev:
Nja, det är "ganska" viktigt att det är RÄTT fett i maskinen.(spec. enl tillverkaren(rätt viskositet och egenskaper)
Renoverade en Dewalt bilmaskin, så köpte jag "rätt fett" och packningsats från England.
Återkommer med med länk.
Det fett som jag använde inut i,heter:
GREASE GLK 249NLGI 00
https://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?ProductID=68945&strReferer=search&PPGR=0
Se pos 800.

Fett mellan spet och maskin:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Hogtemperaturfett-3601/
Se även:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/177630-fett-till-bilmaskin.html

Tack för dina erfarenheter. Kul att någon mer gett sig på ett sådan projekt. Jag när jag rev ner maskinen så hittade jag även en liten cylinder med en packning runt vilken såg lite sliten ut. Gissar att den komprimerar luft som skapar slagen.

Men jag tror ärligt talat inte att det är problemet i fråga. Snarare någon ventil som inte släpper ut luften, i och med att den hamrar när jag kör den på låga varvtal (dvs släpper på avtryckaren).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.