Enligt monteringsanvisningarna för unidrain 1001, Ska fixtur användas vid träbjälklag. Dock ser man på anvisningen av både brunn och fixtur att när man sätter ihop allting ska man ha på 16 till 20 mm avjämnings massa. Jag ska ha Uponor 12 millimeters golvslang som ska kläs med 15 millimeters golv avjämningsmassa över hjässan. Detta innebär ju 27 mm avjämnings massa på tunnaste stället vilket är vid golvbrunnen. Hur löser man detta? Unidrain har givetvis stängt denna vecka när jag vill sätta brunnarna funderar nu på om jag kan montera en förhöjningsskiva under hela brunnen som lyfter brunnen 10 mm den skivan vilar givetvis på golvbjälklaget överallt. Dock ansluter 22mm golvspånet mot golv fixturen 10 mm lägre men jag ser inget fel i detta någon som kan se ett fel?

• Monteringsanvisningar för unidrain 1001 med steg-för-steg bilder på installation av golvbrunn i träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde funka. Limma stumt mot bjälklaget för att minimera rörelser.

L largab skrev:
Det borde funka. Limma stumt mot bjälklaget för att minimera rörelser.
mm det som känns lite jobbigt är att det borde fungera känns jobbigt i ett badrum, jag tycker detta borde inträffat för flera? Jag tänker att jag skruvar och limmar skivan mot bjälkarna. Det borde bli stumt. Någon annan som har någon idé?

Bästa svaret

Jag tummade på flyttjockleken istället. Det var dock betonggolv i källare. Och jag använde LK eps16 systemet med lite flyt ovanpå slang i AL plåt.
Men brunnen kan inte känna någon skillnad på att sitta direkt på regel eller regel+10 mm skiva. Allt ligger sedan under fuktspärren.
Alltså: Det går utmärkt att göra som du planerat.
Sedan är anslutningen fuktspärr/klinkersram lite konstig med unidrain (åtminstone för 5 år sedan).

L largab skrev:
Jag tummade på flyttjockleken istället. Det var dock betonggolv i källare. Och jag använde LK eps16 systemet med lite flyt ovanpå slang i AL plåt.
Men brunnen kan inte känna någon skillnad på att sitta direkt på regel eller regel+10 mm skiva. Allt ligger sedan under fuktspärren.
Alltså: Det går utmärkt att göra som du planerat.
Sedan är anslutningen fuktspärr/klinkersram lite konstig med unidrain (åtminstone för 5 år sedan).
Upptäckte nu att avloppet sitter bara 10mm ner på brunnen. Tänker göra som jag tänkt och ev skära ur 5-7mm ur spånet om det behövs just på 10x10 cm vid avlopp.blir ju typ ändå minst 15mm spån där samt 27mm flytspackel. Känns fungerande eller?

K Kromo skrev:
Upptäckte nu att avloppet sitter bara 10mm ner på brunnen. Tänker göra som jag tänkt och ev skära ur 5-7mm ur spånet om det behövs just på 10x10 cm vid avlopp.blir ju typ ändå minst 15mm spån där samt 27mm flytspackel. Känns fungerande eller?
Ja

• Gilla
largab
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.