Byggahus.se

Låg takhöjd - bygglov

1. 2
    Medlem · 11 inlägg

2theG

Medlem
    Har flyttat till hus. Vi har ett garage på gården som har 2 våningar a 70kvm. Första plan är ett vanligt öppet garage med luftvärmepump, andra plan är inrett som lägenheten och har ingen uppvärmning. Det finns el draget ut dit men inget vatten och avlopp. Har kollat med kommunen och det finns beviljat bygglov för ett garage. Nu skulle vi vilja hyra ut ovandelen, alltså själva lägenhetsdelen. Vi håller på att samla in offerter för bästa möjliga lösningar om att dra in vatten och avlopp samt uppvärmning. Jag har tänkt att söka bygglov för förändring av byggnad till byggnad+bostad.Problemet är takhöjden.

Innertakets höjd är enbart 2,05m på högsta punkten, det är snedtak. Kommer jag bli nekad bygglov pga takhöjden.

2. P
    Medlem · 104 inlägg
    För att uppfylla bostadskravet måste rumshöjden vara minst 2,4 meter. Kommunen kommer nog säga att utrymmet endast får användas som typ förråd.

3. M
    Medlem · 1 513 inlägg
    Jag tycker du ska kolla med kommunens byggnadskontor och höra vad de säger innan du lägger ner för mycket jobb på projektet. Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område? Får det vara mer än två bostäder på fastigheten? Om vilka krav en bostad ska ha kan du läsa mer om i Boverkets byggregler, där det bl a står om rumshöjd och även brandskydd. En annan sak jag tänker på är tillgängligheten till bostaden som kan krävas, står också om i BBR. Hur tar man sig upp till lägenheten? Sen går det att få undantag från dessa regler beviljade och det är byggnadsnämnden som gör bedömningen i varje enskilt ärende.
    Det blev visst fler frågor än svar, hoppas jag inte rör till det för dig. :)

• Laddar…
  4. 2
    Medlem · 11 inlägg

2theG

Medlem
    Tack för svar! Jag har bokat tid med kommunen för att reda ut allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.