Låg eller hög fläkthastiget, plus annat...

3k läst  4 svar

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej

Jag har FLVP Nibe 360P.

Fråga 1: Jag funderar på om man alltid tjänar att ha så låg fläkthastighet som möjligt ? Har man låg hastighet så sugs ju mindre kall-luft in i huset och värmebehovet minskar. Däremot så passerar ju mindre mängd luft i värmepumpen så att den inte har så mycket "råvara" att utvinna energi ur. Man skulle ju kunna tänka sig att det fanns ngt optimalt läge som inte är lägsta hastighet.

Fråga 2: Jag har noterat att om man har låg fläkthastighet så håller frånluften några minusgrader, men om jag har hög hastighet så håller istället frånluften några plusgrader. Vilket ju är logiskt, men finns det ngn optimal temp som frånluften skall ha ? Finns det några negativa effekter med att ha minusgrader i frånluften ?

Fråga 3: Sen undrar jag om kompressorn alltid jobbar med samma intensitet när den väl går. Alltså, drar den alltid samma mängd el när den är på eller kan detta vara beroende på hur mycket luft som passerar i värmepumpen ?

Fråga 4: Ibland så går ju inte kompressorn oavsett om det är minusgrader utomhus, vilket kan tyckas vara bra, men man tar ju inte vara på värmen i frånluften i det läget. Skulle man inte kunna tänka sig att man ändå värmer varmvattnet i det läget för att lagra värme så att säga. Frågan är väl egentligen om det finns ngt sätt att få kompressorn att gå hela tiden så att elpatronen inte behöver gå in och jobba så mycket.

Många frågor blev det....

/Klein

2. P
    Medlem Nivå 7

Re: Låg eller hög fläkthastiget, plus annat...

1) Nej vid låga hastigheten ger värmepumpen låg effekt.

2) Den negativa effekten är att värmepumpen måsta avfrosta betydligt oftare.

3) Kompressorn är inte vartalsstyrd och går altid med full effekt.

4) Antingen så har du inget värmebehov för stunden, eller så är pumpen i avfrostningsläge. Kompressorn kan inte gå när batteriet i frånluften avfrostas.

/Patrik

3. R
    Medlem Nivå 3

Vi har fläktläge 1.

Runt ventilationshuven ute är det rent från snö och vid något tillfälle har det funnits
    istappar hängade vid huven. Skulle ett högre fäktläge göra att mindre varmluft
    försvinner ut?Nattetid hörs hur flvp´n släpper ut luft(?)likt ljudet från en utdraget pysljud från ångstrykjärn. (Och det är garanterat inte från sången brevid ;D)

4. B
    Medlem Nivå 6

1. Stort flöde ger bättre COP och högre effekt. Däremot drar man in mycket kall luft. Det finns nog, som du säger, ett optimalt flöde. Jag har CE50 och då har avluften en temperatur på ned till 15 minusgrader. Jag brukar dra ned fläkthastigheten från mitt normala läge två till ett när det är mycket kallt, dvs kallare än 10 minus. Det tror jag på.

2. Förutom att den måste frosta av oftare ger värmepumpen sämre COP och sämre effekt vid lägre temperatur på avluften.

3. Den sämre COP som man får vid lågt flöde och låg temp på avluften gör att värmepumpen drar mer drivenergi.

4. Man kan ha en volymförstorare som lagrar värme och minskar antalet start/stopp. Jag brukar ibland när jag kör torktumlaren ställa upp varmvattentemperaturen och på så sätt ta tillvara värmen i frånluften även om inte huset för tillfället har något värmningsbehov.

5. R
    Medlem Nivå 3

4. Man kan ha en volymförstorare som lagrar värme och minskar antalet start/stopp. Jag brukar ibland när jag kör torktumlaren ställa upp varmvattentemperaturen och på så sätt ta tillvara värmen i frånluften även om inte huset för tillfället har något värmningsbehov.

BJohan Gör du så hela sommarhalvåret också ::)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: