Tänkte blanda min egen lättklinkerbetong.

Är det nån som har ett recept?

1 del cement, 1 del sand, 2 delar leca...?

/ATW

Jag är inte någon expert på området, men jag har gjort några mindre ytor med egen lättklinkerbetong; och då tog jag 1 del cement, 3-4 delar sand och 3-4 delar lecakulor, alltså ganska mycket volym kulor. Jag har inte gjort några tryckhållfasthetsmätningar, men det verkar ok. Lurigt med lättklinkerbetong är om man skall få en fin yta på golvet eftersom kulorna gärna flyter upp och lägger sig överst. Jag fick flytspackla.

"jawen
Fullvärdig medlem
Aktiv: apr 2007
Län: Uppsala
Hej eestere

Låter som ett spännande projekt allmänt, så jag ska försöka ge dig några råd.

Betong är benämningen när sand/sten/vatten och cement har blandats, alltså den färdiga produkten när du för e.x gjuter.
Det heter cement och är bindemedlet.

svar på frågor.
1) Vilken cement du bör använda är nog Murcement A och kalk brukar det finnas i cement, byggcement för exempel innehåller mellan 13-21% kalk
2)Blandningsproportionerna ska vara 70% lättklinker, 16% cement och 14% vatten, då bör det motsvara ca 3mpa alltså samma hållfasthet som standard Leca/lättklinker-blocken.
3)Lättklinker som du köper på säck innehåller vad jag vet ingenting förutom att dom är lite dammiga pga dom har gnidits mot varandra.( finns i storsäck )

OBS! Blöt inte lättklinkerkulorna före blandningen, blanda sedan cementen/vatten och häll sedan i blandningen i små portioner och låt blandaren ( typ tombola ) gå flera minuter innan du sakta häller på mer cementblandning och fortsätt så till dom ser något kladdiga ut.
Det är väldigt lätt att få mer cement blandning i botten i din gjutform eftersom graviditeten får cementen att sträva nedåt.

Lycka till och återkom med resultatet.

MvH Jawen"

Jag tänkte mig betong med en hög andel lecakulor men med Jawen's råd får man ju lecablockstruktur.

/ATW

"Citat"
Larsa
Fullvärdig medlem

Aktiv: sep 2005
Ålder: 40 år

Hoppsan, jag mindes visst fel.... Har en bok om detta och dubbelkollade nu.

Receptet:
8 delar leca, 1 del putssand, 1 del cement
1 liter vatten / kilo cement

"Slutcitat"

Ajaj ska tydligen kanske vara lite sand i blandningen.

Mitt eventuellt felaktiga tillvägagångssätt:

1, 60 liter lecakulor i tombolan.
2, Blanda vatten och cement i en hink med en omrörare till konsistens välling.
3, Hälla i cementvällingen i roterande tombola tills konsistens kladdig uppnåtts.
4. Hälla i cement/leca-blandningen i formen.

Jag hoppas att jag får en viss hållfasthet men den som lever får se ;)

/ATW

Lecakulorna verkar hålla ihop.

Jag slammade tidigare och har idag lagt på puts utanpå, det ser bra ut.

Slutsats:

Det är inte billigare än att mura med lecablock men om det är ett mindre och oregelbunden plats som ska fyllas tycker jag platsgjutna lecakulor är ett alternativ.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.