Byggahus.se

Lättbetong, renoveringsgips och kakelfix

1. kapten_krok
    Husägare Nivå 9
    Hej forumet

Vill dela med mig av en bra efarenhet.

Letat i många trådar angående lättbetong och renoveringsgips men inte riktigt hittat något svar gällande uppsättning på lättbetongväggar.

Historien börjar med att jag rivit ner alla tapeter och bredspacklat väggarna, satt på hörnskydd runt fönster osv, ett jäkla jobb. När allt var klart upptäckte vi att det blivit sprickor i väggarna.. inte så kul när man lagt all tid på att få det bra.
    Så då bestämde vi oss för att sätta renoveringsgips.

Tyckte att det lät bökigt med montagelim/PL 400 med risk för att det kunde svikta när man trycker på skivan pga. det är tomrum där limmer ej är.

Bestämde mig därför för kakelfix då sambon läst sig till att det skukle fungera.

Först köpte jag cementbaserat kakelfix, men tyckte att det skulle bli så bökigt att blanda med vatten och kladda, onödigt arbete som tar ännu mer tid. Så jag lämnade tillbaka alla säckar när jag såg att det finns färdigblandade kakelfix.
    Dessa är dock vattenbaserade, men tänkte vad spelar det för roll i väggar ovan mark. Man bredspacklar med sandspackel som är vattenbaserat så såg ingen skillnad.

Köpte då kakelfix från Byggmax, se bifogad bild. Det blev riktigt, riktigt, riktigt bra.
    Lätt att försluta när du använt det du ska, dvs. inget onödigt spill som när man blandar själv.
    Jättebra konsistens, enkelt att då ut på gipsskivorna med kam. Fäste direkt på väggen, behövde inte skruva för att få det att fästa.

Jag skruvade dock skivorna för att få dem dikt emot väggen i skarvarna som ska spacklas.
    Sedan sitter det någon enstaka skruv där jag ville få in skivan mer för att få väggen rakare.
    Alla skruvar som ej är i skarv tas bort innan spackling.

Renoveringsgipset jämnar ut ojämnheter i väggen väldigt bra.
    Man ska inte bli lurad när man trycker på skivan och den sviktar, skivan är rak och trycker man in den så blir den ojämn.
    När kakelfixet har torkat är skivan helt stum och rakare än vad väggen var innan.

Jag rekommenderar starkt detta kakelfix och detta sätt att montera renoveringsgips på lättbetongväggar.

Tillvägagångssätt:

1. Se till att ta bort de värsta ojämnheterna med grov/mediumspackel. Främst håligheter
    2. Prima väggen, använd roller och pensel i hörn/kanter.
    3. Måtta gipsskivan och skär till så den passar.
    Dubbelkolla passformen innan du lägger på kakelfixet, annars blir det kladdigt och bökigt att rätta till.
    4. Dra på kakelfixet med en 4mm fixkam.
    5. Montera skivan på väggen. Se till att passa in den rätt innan du trycker till då den är svår att justera i efterhand när kakelfixet bitit.
    Använd handen eller gummiklubba med träbit för att få skivan ordentligt på plats.
    6. Ta ett vattenpass/rätskiva och kontrollera jämnheten. Skruva i skruv där skivan behöver hamna tajtare mot vägg. Var noga med att kolla rakheten löpande.
    Vanliga gipsskruv duger gott.
    7. När kakelfixet torkat dra ur de skruvar som ej är skruvade i försäkningarna.

Det var riktigt enkelt och resultatet blev kanon.

Hoppas det hjälper någon! :)

Gott nytt år!

2. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Tack för tips! Vilken typ av skruv använde du för att skruva fast skivorna i lättbetongen?

3. kapten_krok
    Husägare Nivå 9
    Jag använde mig av vanliga gipsskruv 48mm, fungerade kanon. Det är inte skruvarna som ska hålla skivan utan kakelfixen, skruvarna är bara till för att fixera där det behövs.
    Jag tog gipsskruv för att inte gipsskivan skulle dras sönder:) Det fungerade utmärkt för ändamålet. Tror man klarar sig bra utan skruv egentligen också, på bilden ser du ju att jag endast skruvat två skruv nere vid dörröppningen som inte är i en försänkning, endast för att dra in skivan mot vägg för att där gick skivan utåt.

Kul att tipsen uppskattas!

4. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Okej, så vanlig gipsskruv för träregel biter tillräckligt bra i lättbetong. Bra att veta.

5. C
    Medlem · Nivå 14
    Det går bra, men du ska vara noga med momentinställinngen i skruvdragaren, det är lätt att överdra skruven och rensar gängtagningen i hålet.

6. kapten_krok
    Husägare Nivå 9
    I det här fallet spelar det ingen roll om man överdrar då kakelfixen biter. Skivan kommer att tryckas emot oavsett, testade att överdra och inte överdra blev ingen skillnad då skruvarna ändå är så pass långa :D(y)

• Laddar…
  7. kapten_krok
    Husägare Nivå 9
    I ytterhörn använder jag mig av hörnskydd i metall.

Gipsskivorna är satta med den fasade kanten utåt för att kunna få ett jämt hörn som livar med gipsskivorna i övrigt.

Tips vid montering är att ta en 30cm spackelspade som du drar längs väggen och ut över hörnet, när spackeln livar med hörnskyddet fäster du det i positionen.
    För att fästa dessa använder jag mig av galvaniserade häftklammer.

Vill inte använda mig av limm, för det behöver ändå fixeras och vill inte använda mig av pappspik/gipsskruv för jag vill inte riskera att det spricker/blir stora hål så det rör sig. Men kanske är så man bör göra? Häftklammer var väldigt bra iaf.

Skarvar spacklas först lätt med finspackel, sedan penslas det på rejält med våtrumslim.
    Därefter i med en pappersremsa och pensla på ytterligare våtrumslim ovanpå remsan.
    Smetar ut med fingret så att alla luftbubblor försvinner samt så att remsan följer gipsskivan och ev. håligheter exakt.

8. kapten_krok
    Husägare Nivå 9
    • Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Vilken bra tråd! Ska påbörja renovering med exakt samma förutsättningar.
    En fråga, vad använde du för primer?

• Laddar…
  10. kapten_krok
    Husägare Nivå 9
    Kul att tråden kom till användning!
    Körde med Probau från Bauhaus bara. Billig och bra.

Ett annat tips:
    Min uppfattning i efterhand är att när du limmar upp gipsskivorna så behövs inte pappersremsa i skarvarna.
    Det blir inte samma rörelse som i en vägg byggd med träreglar.
    Speciellt inte om huset inte är nybyggt för den delen heller.
    I framtiden kommer jag köra med vanlig glasfiberremsa i skarvarna. Det spar mycket tid.

Vill du envisas med pappersremsa så använd dig av våtrumslim.
    Detta så att du kan känns dig trygg med att du slipper bubblor som kan bli, rätt jobbigt att behöva göra om.

Observera att ovan endast gäller om du limmar eller fäster gips på annat sätt dikt mot lättbetongen.
    Annars är pappersremsa ett måste.

• Laddar…