Byggahus.se

Lättbetong i källar/souterrängplan

1. H
    Medlem Nivå 1
    Vi överväger att använda lättbetong i vårt kommande byggprojekt (än så länge står valet mellan EPS-block (Dorotherm) och 400 mm lättbetongblock) men jag är lite fundersam på hur lämpligt lättbetongen är att ha under mark med motfyllnad.

Vår tomt sluttar ganska brant (vi brukar kalla den vår lilla svarta pist) och vi kommer att ha två souterrängplan, dvs motfyllnaden kommer att bli knappt 5-5,5 m hög och kommer att vara ursprängt ur berget. Väggens bredd är 6 meter.

Vi kommer att anlita en konstruktör som får räkna på det, men jag är så otålig och undrar hur ni andra skulle ha gjort (frånsett att köpa en platt tomt istället! ;-)

2. J
    Medlem · Nivå 8
    Nej, en platt tomt skulle jag inte ha köpt. Har en tomt själv som sluttar ca 10 m med fin utsikt. I love it! :)
    Jag skulle välja Dorotherm. Nu är jag ingen konstruktör. men. du har då möjlighet att armera både horisontellt och vertikalt i "byggklossarna". Detta i kombination med betong tycker jag borde bli en väldigt homogen och stabil konstruktion speciellt med tanke på att du kommer att fylla emot. Jag leker själv med tanken på att bygga ut under mark och har då funderat på Dorotherm. Dock hade jag även tänkt mura invändigt med 15 cm leca mot Dorothermblocken. Helt onödigt men jag vill inte ha cellplast + gips. Avskyr gips som inte är något att fästa i. Även med någon annan skiva under tycker jag det är blaha.