Byggahus.se

Lättbetong eller trä fasad??

1. A
    Medlem · 217 inlägg

AndWig

Medlem
    Jag vet att jag kanske startar en sedan länge pågående diskution i en ny tråd, men det kändes lättare än att leta i alla gammla trådar.

Vi står nu i beslutsfasen där vi måste välja vilken typ av fasad vi ska bygga vårt hus i. Till en början var det ju bara träfasad som gällde då 90% av nybyggnationen i Sthlm är trä. Men efter ett tag fick vi upp ögonen för puts och "funkis stuket". Så nu lutar det åt någon typ av sten/betong konstruktion. Frågan är bara hur jag ska kunna välja rätt typ.

Jag har försökt läsa i trådarna men uppfattar en ganska delad uppfattning om vad som gäller.

Jag har läst och hört att Heda Sand och Betong tillverkar väggsystem där endast ytterväggar och kanske också mellanbjälklag tillverkas på fabrik och sedan monteras på byggplatsen. Låter som en ra grej både i kostnads och produktionstidshänseende.

Vilka är fördelarna resp nackdelarna med trä resp stenfasad? Det måste ju finnas en uppfattning om vad som lönar sig bäst både i tid och pengar.

2. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Re: Lättbetong eller trä fasad??

Vi har byggt med betongvägg metoden. Det är bara ytterväggar, mellanbjälklag och innerväggar är av trä.

Det man får med en betonghus är en bättre inomhus miljö.

Våra väggar kommer från en dotterbolag till Finja Betong.

Östra Grevies Betonggjuteri i Skåne.

Där kunde man välja vilken utseende på puts man ville.

Jag tror att valet av material beror mycket på vad man tycker om.
    Diskussionen om det är bättre med trä eller betong är ungefär som med IBM och Apple datorer.

3. A
    Medlem · 217 inlägg

AndWig

Medlem

Ok, men hur ser prisbilden ut. Jag har fått en offert från en tillverkare av betongväggar som jag tycker var lite väl dyrt. Ett två våningshus med sutteräng del skulle kosta nästan 1 miljon för väggar och bjälklag. Det borde väl vara betydligt billigare med en trä konstruktion då?

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 264 inlägg

yonna

Medlem

Visst blir det billigare att bygga i trä! Det är väldigt populärt med stenhus idag - och det går inte att bortse från stenhusens långsiktiga företräden. Funkishus känns helt rätt i sten samtidigt som ett funkisträhus med putsad fasad inte heller är fel. Jag själv är uppvuxen i ett funkishus med glimmerputs (vars puts var snygg i närmare 50 år). Samtidigt går det inte att bortse från tomtens placering och omgivande hustyper. Ett stenhus i en sörgårdsidyll känns inte rätt!

Passar ett stenhus in i omgivningen och du har råd med den initiala merkostnaden så skulle jag definitivt inte tveka ;).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.