Byggahus.se

Lättbetong eller blåbetong ?

1. F
    Medlem · 9 inlägg

fredholm

Medlem
    Har köpt ett souterränghus tillverkat 1975. Objektsbeskrivningen säger att grunden är tillverkad i lättbetong. När jag frågade mäklaren om blåbetong sade han att huset INTE var byggt av detta. Jag villkorade köpet med en radonmätning som visade på låga 50 resp 60 på respektive våning. På protokollet som mäklaren skickade till gavs värdena samt en ruta beskrivande EJ BLÅBETONG. Pratade även med kommunen som har ett register på blå betong hus. Inga noteringar fanns på vår adress.
    Frid och fröjd således. Hade dock en murare på plats för några dagar sedan, som menar att huset förmodligen är byggt i ngn form av blåbetong, att döma av färgen på lättbetongen !!!! Måste nu utreda detta och har till att börja med beställt en ny radonmätning. Vad gör man om det visar sig vara blåbetong ???

2. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Re: Lättbetong eller blåbetong ?

Hej

Byggdes det verkligen med radonhaltig blåbetong så sent som 1975? Trodde det var på 60-talet...

/ PJ

3. F
    Medlem · 9 inlägg

fredholm

Medlem

Trodde jag också, men muraren verkar pålitlig och där skadorna i väggen finns, ser det onekligen lite grå blått ut.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 234 inlägg

hempularen

Moderator

Det var någon gång i början på 70 talet som man slutade, teoretiskt så kan dom nog ha byggt med blåbetong 1975. Men det finns blåbetong som inte är radioaktiv också.

5. F
    Medlem · 9 inlägg

fredholm

Medlem

Vad menar du ? Finns det både radioaktiv och icke radioaktiv blåbetong? Trodde att färgen berodde på att du hade radioaktivt material i det (alunskiffer eller ngt ).

6. H

hempularen

Moderator

Har läst någonstans här på forumet att det finns bläbetong som inte är radioaktiv.

Min gissning är att det kan vara så att det är alunskiffer i den men att halten radioaktiva ämnen kan vara låg. I alunskiffer så finns det ju bla. Uran och radonet kommer som sönderfallsprodukt av Uran. Uran halten kan antagligen variera beroende på exakt var skiffern kommer ifrån (min gissning). Men jag har som sagr sett ett inlägg här någonstans där det stod att inte all blåbetong har problem. Har även för mig att jag sett något liknande i en nyhetsartikel för några år sedan.

Blåbetong har tillverkats av alunskiffer som blivit över efter uranutvinning, det ligger nära till hands att tro att man därför har tillverkat blåbetong av skiffer som haft så höga uranhalter som möjligt i sig. Brytningen har ju så att säga varit gratis, och man slipper dyrbar dumpning av restprodukten. Den kunde man sälja till byggindustrin. Men om någon fabrik tillverkat blåbetong av skiffer som inte kommer ifrån uranframställningen, så har dom ju inte maximerat uranhalten på samma sätt.

7. F
    Medlem · 9 inlägg

fredholm

Medlem

Hmm ! Frågn är hur man går vidare. Känns som att på frågan om huset är byggt i blåbetong har jag fått fel svar och som jag ser det gjort ett antal kontroller för att förvissa mig om vad som gäller. Om det nu visar sig vara "blåbetong" men att radonvärdena ligger kring 50 kan man då hävda ngn form av kompensation. Tycker att jag gjort min undersökningsplikt, men att mäklare och fastighetsägare svarat nekande på blåbetong.

8. H

hempularen

Moderator

Om det är "ofarlig" blåbetong, men säljaren via mäklaren angivit att det inte är blåbetong. Så borde du ju kunna få någon sorts ersättning för den felaktiga utfästelsen.

Man kan ju hävda att namnet blåbetong är värdesänkande oavsett vilket radonvärde du faktiskt har. Men sedan är det ju givetvis frågan hur radonmätrningen utfördes. Är det möjligt att någon har manipulerat mätresultatet?

Ett sätt att gå vidare skulle ju kunna vara att prata med den som utfört radonmätningen och ifrågasätt mätningen efterssom du nu upptäckt blåbetong. Mätkillen bör ju kunna redogöra för om det finns någon möjlighet att någon manipulerat mätningen, om det handlar om instrument som stått i huset någon eller några dagar så kan den ju ha varit utflyttad större delen av tiden. Om manipulation inte kan uteslutas så kanske han har intresse att göra om mätningen utan kostnad, med tanke på det osannolika i resultatet.

Det borde ju vara pinsamt och anmärkningvärt om en ny mätning från någon annan ger dramatiskt högre värden.

9. F
    Medlem · 9 inlägg

fredholm

Medlem

Tack för svaren. Ska snacka med kommunen om hur man gör en riktig blåbetongsmätning. Pratade med gamla ägarna som var fullständigt ovetande om att så skulle kunna vara fallet. Han tyckte att det verkade osannolikt med tanke på de låga radonvärdena vi fick, samtidigt har vi en väldigt bra ventilation i huset.
    Tittade även närmare på radonmätningen som gjordes. Där har fastighetsägaren gjort utfästelsen att huset INTE innehåller blåbetong, så det känns som om det skulle bli problem så har vi i alla fall en del märkliga utfästelser med oss. Jag antar att vi har fullgjort vår undersökningsplikt om det skulle hamna i någon form av tvist. Fastighetsägaren intygar NEJ, Kommunen intygar NEJ och radonvärdena ger mycket låga 50-60 Bq/m3 vid den rådgivande mätningen.

10. F
    Medlem · 9 inlägg

fredholm

Medlem

Fick låna gammamätare av kommunen. Värdena verkar bra så uppenbarligen finns det blågrå lättbetong som inte strålar. Känns bra. Intressant är att kommunens lista är i princip 100% säker och har inte uppdaterats sedan 1979 !!!!. Med andra ord är den ett bra led för att kolla upp strålande" blåbetong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.