Hej!
Tänkte passa på att byta golv samt lägga golvvärme nu under julledigheten. Vi har haft problem med att golvet har varit gungigt och idag när vi tog bort det gamla golvet så såg vi att gungadet berodde på att det var sprickor mellan de olika betongsegmenten? (se bild). Vi skulle gärna vilja bli av med gungandet så jag undrar vad man kan göra? Är flytspackling ett alternativ? Som ni ser på bilden är det 60 cm mellan varje "fog" och när man står på en platta så sjunker den ner och när man stiger av går den upp igen.
Tänkte passa på att byta golv samt lägga golvvärme nu under julledigheten. Vi har haft problem med att golvet har varit gungigt och idag när vi tog bort det gamla golvet så såg vi att gungadet berodde på att det var sprickor mellan de olika betongsegmenten? (se bild). Vi skulle gärna vilja bli av med gungandet så jag undrar vad man kan göra? Är flytspackling ett alternativ? Som ni ser på bilden är det 60 cm mellan varje "fog" och när man står på en platta så sjunker den ner och när man stiger av går den upp igen.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Jag tycker det känns lite oroväckande att dom sviktar under personvikt. Är det gjort några förändringar under som gör att elementen inte får det stöd dom borde ha?
Armerad flytspackel av tillräckligt tjocklek (vet inte vad det skulle vara) skulle öka samverkan mellan elementen så att punktlasten sprider ut sig över fler element så det bör hjälpa.
Armerad flytspackel av tillräckligt tjocklek (vet inte vad det skulle vara) skulle öka samverkan mellan elementen så att punktlasten sprider ut sig över fler element så det bör hjälpa.
Om det gungar idag så kommer flytspackel eller ett lager golvspån som läggs i andra riktningen sprida ut lasten. Men problemet kvarstår, det är för dålig stöttning under elementen. Är det krypgrund under elementen? Är det då möjligt att bygga någon konstruktion som stöttar elementen underifrån?
Kolla så att fogarna mellan blocken har full fyllnad av bruk/betong. Mellanrummet är som störst mitt på skarven (i höjdled). Är det inte så får man dålig samverkan mellan blocken.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Som nämnts är det fogen mellan plattorna som gjort sitt vilket gör att samverkan mellan elementen inte fungerar som det ska. Elementen är dock dimensionerade som enskilda element och är inte beroende av att kunna flytta lasten i tvärled, dock påverkas komforten precis som ni upplever. Dessvärre är lättbetongelementen inte superstarka så att flytspackla plattorna skulle jag avråda från. Det är även svårt att mekaniskt sammanbinda plattorna då de är väldigt spröda. Att lägga ett spånskivegolv tvärs plattorna hjälper men svårt att säga i vilken omfattning men kanske det enklaste för att "få det lite bättre". Som det även var inne på så bör det kontrolleras om något har gjorts under bjälklaget som kan ha gjort det svajigare. Ett alternativ kan vara att försöka göra ett nytt stöd under bjälklaget.
Jag gissar att fogen mellan elementen är dåligt fylld redan från början. Ta en slagborr o borra i fogen så märker du om den är fylld.
Hej!
Tack för alla tips. Vi köpte två långa reglar och gick ner under och stöttade upp under vardagsrummet. Som ni skriver så verkar det vara fogarna och tyngden av elementen som har gjort att golvet dels sjunkit lite samt att det hade blivit svajigt. Nu är det betydligt bättre! Men tror vi egentligen skulle behöva två 8-9 m järnbalkar som stöttar under. Frågan är dock hur man ska få ner de...
Tack för alla tips. Vi köpte två långa reglar och gick ner under och stöttade upp under vardagsrummet. Som ni skriver så verkar det vara fogarna och tyngden av elementen som har gjort att golvet dels sjunkit lite samt att det hade blivit svajigt. Nu är det betydligt bättre! Men tror vi egentligen skulle behöva två 8-9 m järnbalkar som stöttar under. Frågan är dock hur man ska få ner de...

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 517 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 517 inlägg
Är det ett kryprum under kan du ju be om att få järnbalkarna i lagom tunga (1m?) sektioner, med hål och grejer förberett för bultning (alternativt svetsa själv om du kan).AdnanH skrev:
Hej!
Hej,
Hur gick det för er?
Jag har ett liknande problem med gungande lättbetongselement (källare under) och funderar på att flytspackla för att sedan lägga golvspån (tvärs över elementen) och sedan parkett längsgående.
Någon med erfarenheter av liknande?
Hur gick det för er?
Jag har ett liknande problem med gungande lättbetongselement (källare under) och funderar på att flytspackla för att sedan lägga golvspån (tvärs över elementen) och sedan parkett längsgående.
Någon med erfarenheter av liknande?

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 517 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 517 inlägg
Om det redan är svaj i är det inte säkert att det blir bättre för att du lastar på med mer tyngd.L Lbg83 skrev:
Flytspackel må se ut som betong, men det är precis som det låter bara spackel. Det har ingen som helst bärande funktion. Det är väldigt sprött, och spricker lätt. Låt dig inte luras av att den är armerad.L Lbg83 skrev:
Golvspån som läggs tvärtemot lättbetongen riktning, med förskjutna skarvar, kan dock fungera. Men du bör på något sätt limma den i bjälklaget. Men trä bör inte ligga direkt mot betong, så det behövs någon specialare. Kommer inte riktigt på något vettigt nu.
A AG A skrev:Flytspackel må se ut som betong, men det är precis som det låter bara spackel. Det har ingen som helst bärande funktion. Det är väldigt sprött, och spricker lätt. Låt dig inte luras av att den är armerad.
Golvspån som läggs tvärtemot lättbetongen riktning, med förskjutna skarvar, kan dock fungera. Men du bör på något sätt limma den i bjälklaget. Men trä bör inte ligga direkt mot betong, så det behövs någon specialare. Kommer inte riktigt på något vettigt nu.
Ja precis, min tanke är golvspån för att fördela vikten och minimera rörelser mellan lättbetongselementen och flytspacklet under är för att jämna ut underlaget så att golvspånet ligger jämt för läggning av parkettgolvet.
Hej,L Lbg83 skrev:
Vi löste problemet med att gå under i krypgrunden och sätta upp stora trä balkar tvärs över. Vi lyfte upp balken så mycket som möjligt så att lättbetong elementen lyftes en aning. De hade nämligen sjunkit en bit. Problemet är löst temporärt skulle jag säga. Egentligen skulle det behövas en stål balk.