Byggahus.se

Lätt att skaffa lagfart

3k läst  31 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Ibland suger livet. Det kom från ingenstans. Jag trodde allt var bättre än bra när hon berättade att hon tänker flytta. Inget fanns att diskutera. När det gått mindre än en vecka stod jag på banken och löste ut henne ur villan. Pang. Från glädje, skratt och framtidsplaner till ett avgrundsmörker. En tröst är att när allt är som jävligast kan det bara bli bättre. Nåväl - till min fundering. Efter en vecka loggade jag in hos Lantmäteriet med bank-ID för att ändra ägarförhållandena från 1/2 till 1/1. Efter utlovade sju dagar kom en räkning på 825 kronor där den nya lagfarten beviljats. I meddelandet berättades att när betalningen till Lantmäteriet genomförts kommer inga fler dokument att skickas. Lagfarten blir då beviljad och godkänd. Vi skickade in totalt tre scannade papper med ett avtal vi skrivit, en förklaring om vilken summa det handlade om och en kopia på en banköverföring. Klart. Mitt i allt elände känns det skönt att denna del gick smidigt men jag undrar vad som händer när bedragare vill tillskansa sig en fastighet. Det kanske är svårare när man inte redan är delägare - men tänk om en elak man eller kvinna av någon anledning vill ta över en delad fastighet i sin helhet. Ett par snabbt ihopskrivna dokument och en justerad/förfalskad banköverföring som scannas och skickas in. Sedan är allt klart. Den som skickar in får en bekräftelse och den som blir av med äganderätten får inte reda på någonting alls. I teorin skulle någon stackare kunna leva i decennier och vara säker på att hen är delägare i en fastighet där ägandet upphört för länge sedan. Så, för att vara tydlig, i mitt fall har allt fungerat som det ska - men är det inte lite läskigt att ägandet av en halv fastighet kan upphöra utan att båda parter får något slags meddelande om förändringen?

2. L
    Medlem · Nivå 7
    Enligt Lantmäteriet skall någon följande handlingar skickas in i original: "... En sådan handling kan till exempel vara ett köpebrev, gåvobrev, arvskifte, testamente eller bodelningsavtal." Om ett förfarande med förfalskade originalhandlingar och underskrifter sänds in kan väl knappast detta användas till speciellt mycket. Om bedragare vill åberopa sin felaktiga tillförskansning till något syfte lär den som bor i fastigheten märka det förr eller senare. Då lär bluffen uppdagas och den som bluffade kan åtalas och "aktiviteterna" kan hindras från att fullföljas/stoppas.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker inte att scannade dokument kan räknas som original och likafullt duger de. Det jag funderar över är avsaknaden av information till den som blir av med sin andel av fastigheten. Om man köper ett fordon kommer nya ägarpapper till köparen och en bekräftelse på ägarbytet till säljaren. Detta tycker jag är helt rimligt. Att man kan bli av med hus och hem utan att få veta det tycker jag är mer än märkligt. Att man förr eller senare märker det är en klen tröst. Då kanske huset är belånat över skorstenen eller rent av sålt. De flesta loggar väl inte in på Lantmäteriets hemsida alltför ofta. Fastigheters värde är ju ofta många miljoner. Då borde Lantmäteriet kunna kosta på sig att skicka ut ett papper vid ägarförändring.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag vet inte hur det fungerar vid bodelning som i det här fallet. Men vid vanligt köp, så skickas det väl ut ett dokument till ägaren numera?

Detta har ju varit uppe en del, lagfartskapning. Lantmäteriet har motsatt sig att öka säkerheten, eftersom det är ett ovanligt problem.

Man skall komma ihåg att den rätte ägaren har en absolut rätt att få tillbaka sitt hus, även om en bedragare har sålt huset i flera led. Den som i god tro köpt ett hus med ogiltig lagfart, har rätt till skadestånd från staten.

Men när det händers blir det en lång och jobbig process för de inblandade.

5. j.f.s
    Elektroniktokig · Nivå 6
    När jag tog över lagfarten som ensam ägare vid skilsmässan så fick jag ett brev från lantmäteriet i appen Kivra.
    Det innehöll ett diarienummer, fastighetsbeteckning, mina personuppgifter och följande text:

En ansökan om inskrivning av ägarförändring har kommit in till Lantmäteriet, Fastighetsinskrivning.
    För att, i ett tidigt skede, kunna upptäcka så kallad lagfartskapning skickas detta meddelande om att en ansökan lämnats in.
    Meddelandet ger er som fastighetsägare eller tomträttshavare möjlighet att reagera om det inte har skett någon överlåtelse.
    Är det så att uppgifterna ovan stämmer och att ni eller någon annan delägare faktiskt har överlåtit fastighets- eller tomträttsandel behöver ni inte göra någonting med anledning av detta meddelande.
    Men är det så att ni eller någon annan delägare inte har överlåtit fastigheten eller tomträtten ska ni omgående kontakta Fastighetsinskrivningen. Kontaktuppgifter hittar ni längst upp på denna sida.

Edit: minns inte exakta dagar men det var väldigt nära inpå när papperen skickades in.

6. T
    Medlem · Nivå 7
    • Laddar…
  7. O
    Medlem Nivå 2
    Lagfartskapningar var tidigare ganska vanliga men det har blivit något svårare på senare år för bedragare att komma över fastigheter - eftersom lantmäteriet åtminstone skickar ut brev till ägaren.

-För den sakens skull så är det bra att åtminstone ha ett litet lån på fastigheten - så att banken reagerar om fastigheter blir kapade.

8. P
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag fått reda på att mina farhågor om att den som blir av med sin andel i en fastighet inte får veta något var felaktiga. Hon hade visst fått ett dokument i en digital brevlåda. Jag hade alltså fel så hela denna tråd startade jag i onödan. Ursäkta mig för det.

9. S
    Medlem Nivå 5
    Ånej, så lätt slipper du inte undan, nu är du skyldig oss alla en öl ;-)

10. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Fan va gött

11. O
    Medlem Nivå 2
    -Du har rätt i att lantmäteriets tidigare rutiner var att inte alls berätta om lagfartskapningar för ägaren.
    -Lantmäteriet har ändrat sina rutiner på senare år.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Men det är ju bara en skenbar säkerhet!
    De allra flesta av oss har inte en sådan där statlig digital brevlåda, utan får meddelandet om förändring av lagfarten till den vanliga brevlådan (som i vår fall står 330 m bort).
    Och där kan lagfartskaparen lätt knycka brevet.
    Inget svar = allt OK menar Lantmäteriet.
    Det borde ju vara tvärt om, att de skall ha ett aktivt svar av delägarna för att fullfölja ärendet.

• Laddar…
  13. O
    Medlem Nivå 2
    Det kan dessutom ta många år i domstol att få rätt i ärendet eftersom lagfartskaparna ofta är slipade grovt kriminella grupperingar som belånar fastigheten långt över skorstenen och säljer den emellan sig - så du vet inte vem du ska stämma för bättre rätt.

Jag tycker lantmäteriet misskött lagfartskapningarna rejält!

• Laddar…
  14. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast det där blir en svår balans. Om du inte får lagfart vid ett normalt köp, för att säljaren gått under jorden och inte bryr sig om några påpekanden från lantmäteriet, så tror jag att kritiken mot lantmäterimyndigheten skulle bli hård.

Och om lagfartskaparna kan förfalska ett köpebrev med ditt namn, så kan de givetvis förfalska ett medgivande om att du mottagit inforrmation om att din fastighet sålts.

I vissa andra länder, görs en sådan här affär inte upp direkt mellan köpare och säljare, utan båda parter måste anlita en typ av certifierad jurist, som i sin tur måste säkerställa din identitet genom personlig kontakt när de åtar sig uppdraget. Certifieringen gör att juristerna har en form av myndighetsställning. Så för att förfalska en affär måste du övertyga myndighetspersonen om din falska identitet.

Jag var ex,. med på ett hörn vid ett fastighetsköp i Frankrike för många år sedan. När jag skrev på köpehandlingen så var jag tvungen att gå till franska konsulatet och få min namnteckning bevittnad av en statstjänsteman. De hade även en rolig detalj i kontraktet. Det räcker inte att skriva på sitt namn. Utan man måste med egenhändig handstil skriva på franska "Jag har läst och förstått detta avtal". Och tjänstemannen som skulle bevittna min namnteckning ´vägrade prata något annat än franska med mig, en form av kontroll att jag faktiskt kunde ha läst igenom avtalet själv.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, det är väl nästan så det går till när vi till exempel upprättar testamente.
    Så varför inte när vi gör fastighetsaffärer, de är väl bland de största affärer vi någonsin gör!
    Men i landet mellanmjölk är det för omständligt alltså :confused:

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: