Lätt att själv trissa upp buden hos Hemverket

21k läst  167 svar

Nästa tråd i Köpa & sälja hus
  1. Arga konsumenten
    Medlem Nivå 1
    Se upp med budgivningen hos Hemverket. Det är mycket lätt för en oseriös säljare att trissa upp buden hos den mäklaren. Hemverket är en internetmäklare, som lockar med låg provision mot att säljaren själv visar upp huset för intressenter. Vill man lägga ett bud, så registrerar man sig med namn och telefonnummer på Hemverkets hemsida - utan någon som helst kontroll. Jag testade att registrera mig under falskt namn med ett telefonnummer från ett oregistrerat kontantkort. Inga problem. Sen var det bara att börja bjuda hej vilt - på sitt eget hus t ex, så att priset trissas upp ...
    Nu la jag inga bud, utan anledningen till testen var nedanstående händelser.
    Jag var mycket intresserad av en villa för 3,3 miljoner där säljaren använde sig av just Hemverket som mäklare. Av olika anledningar, så blev det dock ingen affär för min del. Slutbudet hamnade på 3,4 miljoner om jag inte minns fel. Så långt inga märkligheter. Men så ringde min telefon en dag, och det var tjejen som hade lagt högsta budet som undrade om jag var en legitim budgivare ?!? Hon hade nämligen upptäckt att på listan med budgivare som hon fått från Hemverket, så hade en av dem samma ovanliga efternamn som säljaren (!?) och två budgivare var skrivna på samma adress som säljaren och hans hus (!?), och ingen av dem gick tydligen att nå per telefon - utom jag, då, som tydligen var den enda riktiga budgivaren.
    Skandal att Hemverket inte kollar identiteten på budgivarna. Det kan ju lätt låta sig göras med Bank-id t ex.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att många ”normala” mäklare också har väldigt bristfällig kontroll av budgivarna. Det är ju lite förvånande att säljaren i det fallet skapar så uppenbart falska bud. Det går inte att gardera sig mot falska budgivare, låter säljaren en släkting med avvikande namn bjuda så krävs det rätt mycket detektivarbete att koppla ihop. Eller en kollega, kompis osv.

För ett antal år sedan ingick jag i ett ”lunchgäng” där en mäklare ibland var med, han var kompis med en av de andra i gänget. En dag satt de och diskuterade en budgivning helt öppet i gruppen. Mäklaren ville att hans kompis skulle buda på en lägenhet som mäklaren sålde.

3. J
    Husägare Nivå 6
    Problemet är att en ID-kontroll egentligen inte hjälper ett dugg. Fejkade bud går alltid att lägga - med eller utan ID. Hur ska en köpare egentligen kunna undersöka vilka av budgivarna som känner säljaren och som lägger bud bara för att trissa upp priset, precis som hempularen skriver ovan? Det enda som hjälper är att bara lägga ett bud som man tycker objektet är värt. Oavsett vilka andra bud som ligger.

4. J
    Husägare Nivå 6
    En annan sak att ta hänsyn till är att många banker inte lånar ut pengar till hus som inte är sålda via registrerade fastighetsmäklare. Så hjär står det t ex i vårt lånelöfte från SBAB:

"Lånelöftet avseende bolån gäller för köp av villa, förmedlad av fastighetsmäklare med lokal förankring, för en köpeskilling om högst xxx kr och gäller t o m 2018-02-28."

• Laddar…
  5. Stormen
    Medlem Nivå 2
    En mkt naiv o blåögd tanke. Men det kan vara så att det är skiljsmässa.
    Då kan man få ultimatet av partnern att huset säljs o -"vill du bo kvar så får du budge som alla andra för jag ska ha halva husets riktiga värde"

6. D
    Medlem · Nivå 15
    Men då borde man ju gå att få tag i.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Jag tror säljare & säljarens vänner trissar upp priset på varenda budgivning här i Stockholm.
    Det är standardbeteende, och förväntat.
    Eftersom buden inte är bindande och marknaden het, finns det ingen risk utan bara fördelar med att sätta lockpris och sen falskbuda upp priset.

8. R
    Medlem Nivå 5
    Den typen av budgivning som mäklarna håller på med är helt förkastlig. Det kan förekomma hur mycket fusk som helst.
    Vi köpte vårt hus av Kronofogden. Auktionen görs i en sal med intressenterna på plats. Hand upp den som budar. Den som har högsta bud måste kunna betala handpenningen på 10% direkt efter klubbslag annars startar man om auktionen.
    Öppet, transparent, rättvist!

9. A
    Medlem Nivå 2
    Du har ingen aning om vad objektet är värt om prisbilden är snedvriden av falskbud.

10. M
    Medlem Nivå 1
    Lösningen på roblemen med fejkade & upptrissade budgivningar är enkel, gör som i många andra länder - Gör så att buden är bindande. Lagt bud ligger.

11. B
    Medlem Nivå 2
    Köpte en sommarstuga och måste medge att budgivning är en skamlig sak där den som lägger bud inte ens behöver stå för sitt bud.
    Såhär efterhand så hade jag sett bindande budgivning med pengar samt krav /villkor som ställs på köpare/säljare.
    Jag budade med pengar samt erbjöd säljare att slippa städa forsla bort saker mm förstår om det blir annorlunda i en liten lägenhet.

12. J
    Husägare Nivå 6
    Objektet är värt det marknaden vill betala, varken mer eller mindre. Om du - efter att ha gjort lämplig research av marknadsläget - t ex kommit fram till att huset är värt 4 MKr för dig så spelar det ingen roll om någon annan (falskbudare eller ej) bjuder 4,8 MKr. Då är priset för högt utifrån din värdering.

När man letar efter objekt och funderar över prisbilden i ett område så tittar man förstås efter tidigare, liknande försäljningar i området, lägger till och drar ifrån ev värdehöjande/-sänkande egenskaper hos objektet, analyserar marknadsläget och bildar sig en uppfattning om objektet utifrån ovanstående.

Bara för att någon annan lägger ett bud så påverkar det inte värdet för dig som köpare. Budgivningen påverkas förstås, men inte värdet.

13. J
    Medlem Nivå 4
    "Bindande budgivning" kan ju inte fungera, eftersom enl. svensk lag så är det endast påskrivet köpekontrakt som gäller, just vid fastighetsaffärer. Vid alla andra affärer gäller muntligt avtal

14. B
    Medlem Nivå 2
    Tycker tyvärr som så att har man inte pengarna för att köpa något så ska du inte få vara med på en budgivning överhuvudtaget det tar bort alla oseriösa . Tanken var inför budgivning så ska alla bitar med bank mm var klar och finns inte ekonomiska medel så stängs möjligheten att medverka och påverka budgivningen. Upplever att mäklarmarknaden är ett oreglerat skämt när budgivning kommer på tal.
    Det är tragiskt att man ska behöva betala mer för en vara bara för någon bjuder mer men motparten egentligen har andra avsikter än att köpa varan.
    Tycker inte att mäklarna är ett dugg självkritiska utan uppmuntrar till budgivning oavsett vilka som lägger bud så läggs inte en tanke om dom har medel att genomföra en eventuell affär

15. R
    Medlem Nivå 5
    Funkar hos Kronofogden. Se ovan.
    Auktionen hålls med alla på plats, vinnaren lägger 10% i handpenning på plats och skriver på avtalet. Kan vinnaren inte göra det görs auktionen om från noll igen direkt på plats.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: