Byggahus.se

Läsa av mikrobrytare från server

1. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Hallå
    Jag skulle vilja sätta en mikrobrytare i polislåset för att kunna läsa av om det är låst eller inte. Har kollat låset och skaffat grejor. Tanken är att då man låst polislåset så skall jag från en server kunna se att det är låst och därmed aktivera "larm". Tanken är att också på distans kunna se källardörrar mm är låsta.

Har kollat lite på intelligenta hem grejorna men har bara hittat magnetbrytare för dörrar. Kanske gå att bygga om en sådan men det vore ju smidigt med en givare man kan koppla in en mikrobrytare till.

Vill helst köra trådlöst.

Någon som har några idéer? Är lite svårt att Googla då jag mest får träffar på nätverksswitchar på engelska....

//Larsa

2. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jag fattar inte riktigt vad du vill göra. Du vill alltså läsa av en mikrobrytare i ett lås trådlöst från en "server", vanlig PC?

En magnetkontakt som du hittat har ju säkert bara all elektronik och sedan i grund och botten ett magnetrelä (reed switch), så om du klipper trådarna till den så kan ju med 99% säkerhet ansluta vilken kontakt du vill istället. Annars så går det ju att köpa/bygga något anpassat exv. ZigBee eller vad-nu-den-andra standarden heter som andra här brukar prata om. I värsta fall så går det ju att bygga sin egen mha Arduino+Wifi eller Raspberry Pi+WiFi, men iaf den senare skulle ju också räcka som hel server i sig själv, så det blir ju lite overkill.

Om du istället kan dra en kabel så är det "busenkelt" att läsa av den på en PC. Allt från bara koppla in den på parallellporten (de flesta moderkort brukar ha kvar funktionen, även om det inte sitter någon kontakt på baksidan) till mera avancerade mätingångskort, med adressering av flera givare osv. Eller som sagt en mer central Arduino el dylikt som sedan kopplas till PC.

3. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Tanken är att bygga ett smart hem i förlängningen. Det jag har nu är en pc som agerar server och så har jag ett par kameror. Kör med iSpy och lite egen mjukvara så mailar den bilder och länk till film då ngn rör sig i avkänningsområdet.

Initialt är tanken att den bara skall maila då polislåset är låst. Har iof en rasperry som ligger och skräpar, men det handlar om tre dörrar som det är ganska långt imellan. Får kanske forska lite i ngn tellstick eller Z-wave lösning som jag kan integrera med resten, och sen köra magnetgivare i så fall.

4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Finns ju också z-wave som en del här pratar väl om. Men jag är ingen expert.

5. M
    Moderator · Nivå 18
    Nu är det inte trådlöst och riktiga paralellportar börjar det också bli ont om men på en sån finns det minst 8 pinnar man kan använda som I/O pinnar.

Vi gjorde enkla larm/dörrövervakningar med sådanna för 15-20 år sen. Idag är väl en paj det enklaste skulle jag tro.

6. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Det magneten på dörren i magnetlåset gör, är att sluta en strömbrytare på karmen. Således kan du ersätta brytaren med din microbrytare och fortsätta därifrån på magnetkontakt-spåret.

Tex trådlösa magnetkontakter har ju sändardelen fixad också, två trådar till brytaren så är du hemma

7. gol
    Medlem Nivå 6
    @Larsa
    Det finns naturligtvis en mängd olika lösningar på detta. I mitt eget hemautomatitionssystem har jag blandat en hel del olika tekniker med både trådade och trådlösa enheter.

Några alternativa lösningar som jag tror skulle passa för ditt specifika fall:

1) Tråda in microswitchen till en "pinne" på RPi. Värdet kan läsas av och överföras till din server (över nätverket) med ett enkelt script skrivet i t.ex Python.
    2) Sätt en Z-wave controller på RPi (Z-way eller USB-sticka). Anslut microswicthen till en Fibaro Universalsensor (har två digitala ingångar, två digitala utgångar och upp till fyra temperatursensorer). Överför ditt värde till din server över nätverket på samma sätt som i punkt 1.
    3) Använd en mysensors.org-lösning. Du behöver då bygga en MySensors-gateway, som du ansluter till RPi, samt en trådlös sensor som du ansluter microswitchen till. All info finns på mysensors.org.

//Göran