Hej!

Jag skulle vilja lära mig grunderna om ellära, då jag tycker det är intressant och idag känner mig lite smått handikappad när det kommer till området. Har googlat runt massa men inte riktigt hittat någon bra info.

Är det någon som vet om det finns bra böcker att läsa eller informationssidor på nätet? Det får gärna vara på svenska :)

Mvh

Redigerat:
Tack för tipsen!

Någon som vet om det finns några grundkurser man kan gå?

Mvh

Det beror lite på varför du vill läsa ellära. Det är ett mycket omfattande område och man bör välja inriktning. Som exempel ska man bli elektriker läser man inte så mycket ellära utan bara grunderna och lite om hur det påverkar dom val man gör vid just elinstallationer. Ska man syssla med elektronik ska man samma grund att stå på men en helt annan inriktning på det steg som kommer efter "grunden". Lika är det med alla dom olika inriktningarna av elinriktade yrken

Jag brukar bli glatt positiv när jag tar mig till biblioteket i stan och hittar en del läsvärt. Där kan det mycket väl finnas studentlitteratur. Vill du gå mer hands-on på själva installationsbiten så finns det ett kapitel om elsäkerhet i ELKOs handbok

Jag skulle vilja kunna söka jobb med enklare elektriska installationer, då jag är nu är begränsad till att jobba som vanlig montör. Ett montörsjobb med elinstallationer hade varit roligt.

Vill du jobba som elektriker bör du nog försöka hitta någon utbildning att gå för eläran är bara en liten del av det man behöver kunna. Det är en vanlig missuppfattning att om man kan ellära så kan man jobba som elektriker, det är mycket mer som krävs och då inte minst kunskap om säkerhetsföreskrifter och materiallära samt installationsteknik.
Och att hitta någon arbetsgivare som vill anställa någon som bara kan göra "enklare" installationsjobb blir nog inte lätt. Som elektriker måste man vara beredd på att kunna fungera inom ett rätt brett "spektrum" då andelen "enkla" jobb under tid varierar mycket och ingen arbetsgivare har nått större intresse att anställa någon med bristfällig utbildning när det står färdigutbildade ungdomar på kö för att få ett jobb.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Det finns vissa reparatörer som jobbar med el utan att vara full utbildade elektriker. Jag tänker på hisstekniker, automationstekniker, kylmontörer m.fl. Dom jobbar ofta i elskåp med fölsökning och komponentbyte. Däremot gör dom normalt sett inga vanliga husinstallationer.

Även en svagströmstekniker som bygger större kabelanläggar för kabeltv och data och telesignal kan behöva en del kunskaper i elteknik avseende samförläggning med starkström, störningsfrågor och potentialutjämning och galvanisk separation av signaljordar m.m. Potentialutjämning kan bli en brandsäkerhetsfråga och viss mån en personsäkerhetfråga. Det finns exempel när svagströmsanläggningar har börjat att brinna eftersom snedbelastade TN- c system eller glappande PEN ledare har skapat stora potentialskillnader mellan t.ex våningsplan eller husdelar. I det fallet har felet delvis dolts av en paralell tele anlägningar som har hanterat starkström och blivet överbelastad för sedan börja och brinna.

Jag har länge funderat på att plugga till det du nämnde - kyltekniker. Tycker det verkar intressant. Dock har jag ju ingen kunskap alls på el-delen, så det känns som att utbildningen kan bli svår att ta till sig.

Vad tror ni är bäst förberedelse för en sådan här utbildning?
http://www.studentum.se/Kyl_och_vaermepumptekniker_18219.htm

Det verkar som att du får lära dig det du behöver? Där var väl inga speciella förkunskapskrav?

Det är bra att du är ambitiös men enklast är att gå utbildningen och fråga läraren efter mer att läsa. En bra lärare uppskattar och uppmuntrar sånt.

• Gilla
Krister_Hedman
  • Laddar…
Det är inga förkunskapskrav på den biten nej, men hade varit väldigt bra att komma förberedd så man kan lära sig snabbare och få bättre betyg på uppgifter osv.

W
Elläran både om likspänning,växelspänning och trefas (Och givetvis om induktans, kapistans, fasförkjutningar etc etc) lägger grunden till mycket om varför saker fungerar som dem gör. Så kan man den bra så har man lättare att lära sig resten om el och elektronik. Beställ hem Ellära A,Ellära B och Ellära trefas tycker jag, till att börja med.
Har man en förståelse för hur elen fungerar så blir det lättare att gå vidare och lära sig mer.
Det finns en del på nätet men inte allt, sen är det ju som det är med internet, man måste vara källkritisk, dock är det bra att läsa och sen kanske kolla upp något och få en annan infallsvinkel. :)

Redigerat av moderator:
W
rättelse. Man kan få reda rätt så mycket via nätet men man får kanske leta en del. allt står inte samlat på samma ställe :)

Tack för ett bra svar hugodog :)

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.