Har ett rum jag renoverar inomhus. Det är gammalt hus där inget är rakt. Charmigt ;)

men! Nu ska jag ge mig på något jag aldrig gjort förut, och det är inre fönster- och dörrsmygar. I vissa fall är karmarna i liv med tapeten/bröstpanelen, på vissa ställen inte. På vissa ställen måste jag ha smyg på 6 mm, på vissa ställen uppåt 3,5 cm. På vissa ställen kommer det ”skilja sig längs smygen” om ni fattar, vad gäller mått. (Exempel: på ett fönster är det 0 mm mellan nedre fönsterkarm och bröstpanel, men åt höger ökar måttet till 2,5 cm).

nu till frågan. Vad kommer jag behöva för att ro hem detta? Vilka verktyg, metoder och vilka material? Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag har använt rätskiva och cirkelsåg men det vore säkert fint med en ordentlig sänksåg för sågning av kilformade bitar.
Hyvel, fräs och sandpapper efter önskemål och finnishkrav är väl också bra att ha.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har använt rätskiva och cirkelsåg men det vore säkert fint med en ordentlig sänksåg för sågning av kilformade bitar.
Hyvel, fräs och sandpapper efter önskemål och finnishkrav är väl också bra att ha.
okej! Och vilket material rekommenderas? Mdf eller något annat?
 
Om inte ditt sinne för byggnadsvård styr materialvalet så är ju MDF det vanliga att använda.

För 20 år sedan gjorde jag de första smygarna här hemma, då med en enkel bordssåg utan precision, en sticksåg samt sandpapper för att runda av.

Idag gör jag på samma sätt men jag använder en sänksåg på skena för att kapa, överhandsfräsen för att runda av alla kanter. Sticksågen hänger fortfarande med där jag behöver såga större radier (tex änden på en fönsterbräda) men där börjar det luta åt att fräsa efter en mall istället. Dock har jag slut på fönster att renovera nu så produktionsutvecklingen har nog avstannat här för min del.

Det är roligare att göra det med många maskiner (och ska du göra diagonalkap som du beskriver tycker jag verkligen du ska satsa på en enklare cirkelsåg på skena) men det går även att göra med väldigt enkla/billiga verktyg.
 
Ett sätt att inte behöva mikrometerpassning av fodren längs med fönsterkarmen är att ha tillräckligt breda fönstersmygar (stommen) så att det finns plats att sätta smyg/kvartslister över mötet av foderbrädor och fönsterkarm som döljer ev springor. Då kan man fokusera på att ha raka kanter mot väggen och låta sidorna mot fönsterkarmen bli vad de blir.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ett sätt att inte behöva mikrometerpassning av fodren längs med fönsterkarmen är att ha tillräckligt breda fönstersmygar (stommen) så att det finns plats att sätta smyg/kvartslister över mötet av foderbrädor och fönsterkarm som döljer ev springor. Då kan man fokusera på att ha raka kanter mot väggen och låta sidorna mot fönsterkarmen bli vad de blir.
det låter smidigt men vet inte riktigt om jag förstår. Innerfodrena behöver jag i detta fall inte anpassa mot fönsterkarm. Smygar och karmar är befintliga och sitter där de sitter. Det är bara det att i och med renovering måste smygarna breddas/förlängas in mot rummet, men det kanske du förstod? Tänker du att denna förlängning (med några fåtal cm) ersätts med små lister?
 
Ja, naturligtvis vill du bredda inåt när du renoverar invändigt. Tänkte inte på det. Har själv tilläggsisolerat på utsidan och flyttat ut fönstren, och då behöver fodren anpassas till det nya fönsterläget, så det var vad jag hade i tankarna. Sorry, my bad.

Nå, jag har av praktiska skäl oftast sparat befintliga innerfoder och skarvat på dem mot fönstret, men det bör gå att göra på liknande sätt fast åt andra hållet. Det bästa är naturligtvis att riva bort de befintliga fodren och ersätta med helt nysnidade, men jag är helt med på att man av olika skäl inte alltid vill det.

Senaste fönstret som jag gjorde nu i höstas så falsade jag de nya "förlängningarna" mot de gamla, se bild. Då "döljs" skarven. Dock måste man klyvsåga fodren till rätt bredd. Jag använde bordssåg både till klyvsågning och falsning. Hyvel för att få slät kant. Man får fuska lite med sågen för den är inte gjord för att klyva små vinklar, iaf inte min. (Cirkelsåg/sänksåg är alternativ.)

Det fönster jag fixade nu lutade med väggen, vilket jag rätade upp vid utflytt. Resultatet är att det diffar ett par cm i foderbredd mellan uppe och nere på fönstret mot innerväggen. Därav klyvning i liten vinkel. Jag måttade först och grovsågade ut en bit från en vanlig ytterpanelbräda (145x21). sedan in och prova. Nya mätningar, och justeringar med såg, hyvel, stämjärn, kniv, sandpapper beroende på vad och hur mkt som behövde justeras. Sedan tillbaka och ny inprovning, nya justeringar osv tills det passar tillräckligt väl efter de krav man har. En erfaren och skicklig snickare hade kanske gjort annorlunda, och definitivt snabbare, men jag tog det i små steg flera ggr hellre än att råka ta lite för mkt och behöva börja om från början helt och hållet. Dessutom är det svårt att veta exakt hur mkt som behöver justeras och i vilka vinklar när inget är rakt och fodren ska följa befintliga delar och därmed ofta måste skeva och vridas lite vid infästning. Det blir oundvikligen mkt trial and terror. Därför måste man också jobba med vilken nivå som man själv anser är god nog.

Lite färg och ev latex så blir det här bra.

Fönster med bamburullgardin och hoprullad sladd mot en ljus vägg. Warmtonad belysning. Inomhusmiljö, detaljvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inser att min lösning förmodligen inte är den bästa för TS men den hjälper förhoppningsvis till med lite tänkvärd info.
En tanke som jag själv förmodligen hade övervägt/testat är:
Om dina befintliga foder är hyfsat tjocka så kanske vanliga golvlister skulle kunna fungera? Finns upp till 70 mm bredd. Isf blir öppningen mot rummet större och större, vilket ger ett fint ljusinsläpp och snygga definierade skuggningar. (Golvlisten används som en större smyglist/foder.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, naturligtvis vill du bredda inåt när du renoverar invändigt. Tänkte inte på det. Har själv tilläggsisolerat på utsidan och flyttat ut fönstren, och då behöver fodren anpassas till det nya fönsterläget, så det var vad jag hade i tankarna. Sorry, my bad.

Nå, jag har av praktiska skäl oftast sparat befintliga innerfoder och skarvat på dem mot fönstret, men det bör gå att göra på liknande sätt fast åt andra hållet. Det bästa är naturligtvis att riva bort de befintliga fodren och ersätta med helt nysnidade, men jag är helt med på att man av olika skäl inte alltid vill det.

Senaste fönstret som jag gjorde nu i höstas så falsade jag de nya "förlängningarna" mot de gamla, se bild. Då "döljs" skarven. Dock måste man klyvsåga fodren till rätt bredd. Jag använde bordssåg både till klyvsågning och falsning. Hyvel för att få slät kant. Man får fuska lite med sågen för den är inte gjord för att klyva små vinklar, iaf inte min. (Cirkelsåg/sänksåg är alternativ.)

Det fönster jag fixade nu lutade med väggen, vilket jag rätade upp vid utflytt. Resultatet är att det diffar ett par cm i foderbredd mellan uppe och nere på fönstret mot innerväggen. Därav klyvning i liten vinkel. Jag måttade först och grovsågade ut en bit från en vanlig ytterpanelbräda (145x21). sedan in och prova. Nya mätningar, och justeringar med såg, hyvel, stämjärn, kniv, sandpapper beroende på vad och hur mkt som behövde justeras. Sedan tillbaka och ny inprovning, nya justeringar osv tills det passar tillräckligt väl efter de krav man har. En erfaren och skicklig snickare hade kanske gjort annorlunda, och definitivt snabbare, men jag tog det i små steg flera ggr hellre än att råka ta lite för mkt och behöva börja om från början helt och hållet. Dessutom är det svårt att veta exakt hur mkt som behöver justeras och i vilka vinklar när inget är rakt och fodren ska följa befintliga delar och därmed ofta måste skeva och vridas lite vid infästning. Det blir oundvikligen mkt trial and terror. Därför måste man också jobba med vilken nivå som man själv anser är god nog.

Lite färg och ev latex så blir det här bra.

[bild]

Inser att min lösning förmodligen inte är den bästa för TS men den hjälper förhoppningsvis till med lite tänkvärd info.
En tanke som jag själv förmodligen hade övervägt/testat är:
Om dina befintliga foder är hyfsat tjocka så kanske vanliga golvlister skulle kunna fungera? Finns upp till 70 mm bredd. Isf blir öppningen mot rummet större och större, vilket ger ett fint ljusinsläpp och snygga definierade skuggningar. (Golvlisten används som en större smyglist/foder.)
Stort tack för uttömmande svar! Jag löste problemet delvis med golvlister faktiskt, och en lånad bordssåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.