Byggahus.se
Jag har letat men inte hittat något bra svar på hur långt takfotsutsprånget ska vara på ett ca?

Jag förstår ju att det i mångt och mycket är en smaksak men det måste ju vara något för av ”maxmått” innan det börjar se tokigt ut :thinking:

7C40D3B3-636B-45C1-B4C1-600BFCA5DF2A.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag har letat men inte hittat något bra svar på hur långt takfotsutsprånget ska vara på ett ca?

Jag förstår ju att det i mångt och mycket är en smaksak men det måste ju vara något för av ”maxmått” innan det börjar se tokigt ut :thinking:

[bild]
Det får vara 1,5 m takutsprång innan det räknas in i byggytan.

• Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Det kommer det INTE att vara :seenoevil: Snarare kanske 50 -60 cm men tänkte höra om någon vet vad som blir snyggt.... Svårt att veta att det inte blir för lite eller för mycket :oops:

B Bessess skrev:

B Bessess skrev:
0,5 meter ska det vara, inte 1,5 meter

Bäst är väl att sikta på 450mm då kanske så man inte riskerar att få en nitisk kontrollmätare som säger 510mm och ytan räknas :)

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Phuuu tack. Jag fick nästan en chock :giggle:

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
1,5 m är korrekt.
0,7 m takutsprång är ganska vanligt på enplanshus.

• Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Men 1,5 kan inte vara vanligt på vanliga bostadshus i alla fall

B Bessess skrev:
1,5 m är korrekt.
0,7 m takutsprång är ganska vanligt på enplanshus.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men 1,5 kan inte vara vanligt på vanliga bostadshus i alla fall
1,5 m är inte vanligt om man inte vill ha tak över balkong t.ex.
För en friggebod är 0,5 - 0,6 m vanligt. Ett längre takutsprång får huset att se "lägre" ut.

B Bessess skrev:
1,5 m är inte vanligt om man inte vill ha tak över balkong t.ex.
För en friggebod är 0,5 - 0,6 m vanligt. Ett längre takutsprång får huset att se "lägre" ut.
Även på wikipedia står det 0,5 meter. Kan inte hitta någonstans att 1,5 meter ska vara ok för att inte räknas in i BYA

https://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader

Det är väl dessutom så att om det överstiger 0,5m så räknas hela utsprånget in i byggnadsytan om jag minns rätt.

Rickard.
20-30cm ser i mina ögon lagom ut till mindre tak (gissar att detta blir till ett uterum) på större villatak kan man gott öka på det.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan du posta en referens till det? Här i kommunen är det åtminstone 0,5 meter som räknas och vad jag förstått är det så överallt.

Exempelvis även i Österåkers kommun om man söker lite snabbt

[länk] är BYGGNADSAREA.pdf
Fick meddelandet av Västerås kommun när jag byggde hus, inte på mail eller brevledes. Har 1,5 m takutsprång utan att det räknas in i byggytan.

H hempularen skrev:
Det är väl dessutom så att om det överstiger 0,5m så räknas hela utsprånget in i byggnadsytan om jag minns rätt.
Precis. Så sticker det ut 1cm för mycket och du har 50 meter vägglängd så har du plötsligt ökat BYA med 25 kvadratmeter!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Precis. Så sticker det ut 1cm för mycket och du har 50 meter vägglängd så har du plötsligt ökat BYA med 25 kvadratmeter!
Har ritat många hus till fjällen och där är 0,7-0,8 m takutsprång vanligt/normalt och det har aldrig räknats in i byggytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.