Byggahus.se
Jag har varit på väg flera gånger att köpa Wera 6-packen som fanns iaf på Clas Ohlson tidigare. Det har stannat upp varje gång med att jag tycker det är fel mejslar i satsen. Jag vill ha PZ1-3 och PH1-3 i första hand. Jag litar fullt ut på Weras bits sedan många års användning och tror att mejslarna håller samma höga kvalitet. Ngn som vet var man hittar Wera lösa mejslar i Sthlm?

ClasseClas skrev:
Jag har varit på väg flera gånger att köpa Wera 6-packen som fanns iaf på Clas Ohlson tidigare. Det har stannat upp varje gång med att jag tycker det är fel mejslar i satsen. Jag vill ha PZ1-3 och PH1-3 i första hand. Jag litar fullt ut på Weras bits sedan många års användning och tror att mejslarna håller samma höga kvalitet. Ngn som vet var man hittar Wera lösa mejslar i Sthlm?

Finns satser med PH1-2, PZ1-2 samt 2st spårmejslar MEN tyvärr har ingen av grossisterna fattat att den skulle sälja.
http://www.wera.de/de/produktdetail...us_serie_300_335_350_355_6_rack_lasertip.html

Säg till närmsta handlare att sätta ihop ett paket och göra ett bra pris på det du önskar, det skulle jag göra i alla fall! ;)

Har en TengTools Stjärn och en spår som jag har haft i evigheter.De används mycket flitigt och stålkvaliten är ju outstanding.Har även bahco ergo men där får jag säga att jag kan inte hålla med alla som prisar dessa.Tycker att stålkvaliten inte är så bra som tengtools,annars mycket trevlig att hålla i.Wera kör vi med på jobbet och de tycker jag inte alls om.Konstigt grepp och stålkvalite ungefär som Bahco.Nu håller jag på med personbilar och lastbilar så det kan hända att det blir hårda tag ibland.Så för en hammapulare med orostade stjärnskruvar så märks kanske inte kvalitetsskillnaden så väl.Så det kanske kvittar vilken man väljer av proffsmejslarna.Utan det blir en smaksak hur den ligger i handen tex./ Mats

P-plats skrev:
Finns satser med PH1-2, PZ1-2 samt 2st spårmejslar MEN tyvärr har ingen av grossisterna fattat att den skulle sälja.
[länk]

Säg till närmsta handlare att sätta ihop ett paket och göra ett bra pris på det du önskar, det skulle jag göra i alla fall! ;)
Att hitta ngn alert handlare här i Sthlmstrakten blir tufft. Det är mest rätt så tama youngsters i de flesta butiker o varuhus. Förhandlingsviljan och -förmågan är under isen. Det är streckkod på lagervaror som gäller om jag nu får dra alla över en kam. Men jag ska tänka till lite extra så kanske jag hittar en vass handlare! ;)

Angående möjlighet att spänna hårt så föredrar jag skruvmejslar med "upphängningshål", det är så lätt att trä igenom en annan skruvmejsel pch få så mkt kraft man kan behöva. Ofta har man ju minst 1 skruvmejsel till i närheten. Funkar i princip lika bra som att ha ett sexkantsfäste på klingan, fast det är snabbare att bara trä in en skruvmejsel genom upphängningshålet. Och jag har aldrig haft problem med att mejslarna inte har tålt detta.

Fotografen skrev:
Wera är favoriten, men alla kvalitetsmärken är dugliga. Bachos mejslar har bra stål men jag tycker bättre om de gamla gröna handtagen.
Detta var intressant, har nog aldrig träffat någon som har gillat de gröna handtagen. Visst, bra stål i mejslarna, och stryktåliga, men själva formen och greppet i handtagen är ju helt genomuselt, ingen kraft alls. Kommer fortfarande ihåg hur jag ogillade dem när jag var liten, med fingerstyrkan på den tiden fick jag i princip inte loss eller iskruvad någon skruv alls när skrumejseln hade grönt handtag....De svarta var bättre, fast fortfarande långt ifrån ergo-handtagen.

ClasseClas skrev:
Jag antar att Bauhaus har samma sortiment överallt. I Malmö så har de i varjefall ett ganska bra sortiment av Wera mejslar och bits i "lösvikt".

Kan tillägga att jag köpte på mig vad jag tyckte var ett ett ganska komplett sortiment av Wera mejslar för en tid sedan. Samtliga Spår, PH, PZ och Torx. Inte direkt billigaste lösningen men jag hade också tröttnat på min gamla hög av slitna och ärvda mejslar av varierande kvalitet och storlek.

Hursomhelst så har jag inte haft anledning att ångra mig. Greppet passar mig perfekt. Dessutom ser det snyggt ut när grejorna nu äntligen skulle upp på verktygstavlan. ;-)

Akta er nu! :D Jag känner i vänstra lilltån att detta ämne kan bli ett nytt "ett bra, eller många mindre bra" bits-ämne!... Nya, dyra Wera eller hög av gamla slitna ?... Och dit vill vi väl inte?, ...igen;)...
Lägger f.ö. min röst på Bahcosetet.

Den frågan har ju MathiasS rett ut en gång för alla!

Teng tools smisk:confused:,kan hända den bästa ;).Mina mejslar har ju några år på nacken iofs / Mats

ClasseClas skrev:
Här finns ett mejseltest från tidningen Praktiskt Båtägande under 2008. Ta testet för vad det är. Tex Teng Tools fick smisk pga mtrlfel.
[länk]

Wera är enligt mig helt outstanding!!!

Lasertip biter tag när man verkligen behöver det! (typ bilmeck mm).

Jag är en riktig skruvmejsel-fetischist och listar här mina favoriter.

1. Snap On. Formpressade i valsat stål, men så är de Made in the USA också.
2. X-Gripp. Från Walter Schröder, som tillverkade Bahcos mejslar på "Made in Germany"-tiden
3. Wera. Alltid först med nya produkter.
4. Wiha. Mest för pengarna, använder av den anledningen detta märke själv.
5. Bahco. Bra grejer, inget snack, även om de tillverkas i Spanien.

Ska du ha tag i småmejslar finns det även en uppsjö japanska fabrikat som har riktigt fina grejer.

å ja, just det

99. Bost. För mjuka spetsar med felaktiga krysspår. Dock okej att bända med.

Det var mina korvören

Var hittar man Wiha i Umeå, någon som vet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.