Byggahus.se

lämpllgt skruvmejsel-set?

1. I
    Medlem Nivå 7
    Tjo,

Jag är less på rota bland nedärvda rostiga halvtrasiga budgetmejslar när jag ska dra något för hand, tänkte jag skulle köpa något lämpligt skruvmejsel-set av bra kvalité en gång för alla. Wera har fina med väggfäste för runt femhundringen, sen finns ju förstås exvis Teng Tools bamsesats http://www.teng.co.uk/md9053-tengtools-screwdriver-set_3167_pd.asp .. är man knäpp om man som hempulare är lite sugen på den? Vet att TT inte har världsbäst rykte, Wera torde vara snäppet bättre, men nog är det väl bra grejer ändå?

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Jag gillar verkligen TTs skruvmejselar. mycket bra grepp och jag har aldrig upplevt stålet som dåligt (vill dock reservera mig för att jag enbart har använt spår samt bitsmejsel från TT). Wera gör skruvmejslar i aboslut toppklass, dock dyra. Bahcos ergo-serie är inte heller dålig, och dessutom på rea på harald-nyborg just nu http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5021&n=10. Finns även ett bahco ergo torxmejselset för 198 på harald.

Wera kraftform i 60-serien (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/www.wera.de) är ett skruvmejselhandtag med bitsfäste samt en sats med långa bits. Toppenkvalitet rakt igenom, och när man väl har köpt setet är det billigare att köpa ett nytt bits (för att ersätta ett utslitet) än en helt ny skruvmejsel. Köp dock inte en bitsskruvmejsel med korta bits, du kommer inte att komma till så fort det blir lite trångt. Med långa bits blir det mer som en vanligt skruvmejsel.

Redigerat 31 dec 2008 01:46
  3. Tygert
    Medlem Nivå 1

Bahco Ergo

I min värld finns det bara en skruvmejsel och det är Bahco Ergo. Säljs ibland i 6-pack har jag sett på t ex Jula.

4. I
    Medlem Nivå 7
    Tack för input!

TT-satsen är tämligen komplett, men saknar upphängningsanordning, har en kass låda (den typen av klämfästen som efter en stund inte går få fast prylar i, inredningen bara flexar och man trycker sig blå), och priset är en bit över tusenlappen.

Wera-satserna verkar bara finnas i antingen PH eller PZ-utförande så man behöver väl köpa två eller komplettera med lösa, då kryper pengen uppåt mot TT-satsen. Vore fint med slagkappa om det inte har någon nackdel.

Bacho eh .. Dom har jag blandade känslor för. Dyker upp på Jula numera i allt mer mysko kampanjer och blandad kvalité. Vet inte om dom försöker härma DeWalt. Men just skruvmejselsatserna var ju det relevanta här och dom har vi nu en som gillar. Jag får klämma lite, dock säkert samma problem som Wera i det att seten är långt ifrån kompletta och måste kompletteras.

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Mina favoriter... Wera och sen TengTools, Bahco Ergo avskyr jag faktiskt då greppet inte alls passar mina händer.
    Wera-satser säljs ibland på Harald Nyborg till vettiga priser, t ex så köpte jag mitt elektriker-set där för 199:-

Weras set med utbytbara bits är som skrivits mer än trevligt men vete tusan om det ersätter vanliga mejslar, är mer praktiskt bara att ta med sig.

/Kent

6. fresve
    Medlem Nivå 11
    Jag har bahco-setet, och tycker de är hur sköna som helst. Be tanten ta med dem hem när hon är i Ullared, säljs billigt där. Ta med avbitartången och lite andra Bacho-grejjer oxå!

7. G
    Medlem · Nivå 7
    Jag gillar Bost som finns på clas ohlson, kanske inte bästa stålkvaliten, men jag ser skruvmejslar mer som förbrukningsvara. Finns även som lösa till relativt humana priser så man kan fylla på eftersom man tappar bort/drar sönder. Greppet passar i allafall mina händer bra.

8. phl
    Medlem · Nivå 14
    Även jag slänger min röst på Bacho Ergo. Tycker de ligger riktigt bra i handen samt ger ett bra grepp när man ska ta i ordentligt. Enda nackdelen är att gummigreppet inte riktigt gillar att bo tillsammans med massa halvvassa och oljiga verktyg.

9. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Lägger också min röst på Bacho Ergo, mycket bra mejslar för en rimlig peng.
    Använder Bost på jobbet, och tycker även att dom är helt okej. Använder dom varje dag, så kvalitén är där inget fel på.

Och som sagt, skruvmejslar är förbrukningsvara så jag hade inte lagt ner allt för mycket pengar på ett set.

10. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Wera är favoriten, men alla kvalitetsmärken är dugliga. Bachos mejslar har bra stål men jag tycker bättre om de gamla gröna handtagen.
    Tengtools=Biltema till dubbla biltemapriset...biltemas verktyg med 10-årsgarantin är helt ok för det priset, samma grejer till tengtoolspris, näääääää....

11. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Jag håller också på att byta ut mina ärvda, sneda, nerfilade och allmänt kassa mejslar.
    Köpte fem Teng tools spårmejslar på Tradera, dom är mycket bra i greppet, har fingrat på Bacho ergo mejslar och de känns lika bra.
    Jag Förbannar att jag bor i helt fel ände av landet för att kunna köpa Bacho ergo serie från Harald eller ullared till bra pris. :mad:

Redigerat 31 dec 2008 14:30
  12. G
    Medlem · Nivå 7
    De Teng-Toolsmejslar jag hållit i har haft ovala handtag och det har jag svårt för, bättre enligt mig med runt handtag.

13. 1337
    Medlem Nivå 7
    Bahco är det enda alternativet för mig. Jag tycker bäst om fasta mejslar men har även två bitsmejslar. Bitsmejslarna är väldigt mångsida tillsammans med en bitssats, samt att det blir billigare än att köpa en hel uppsättning med fasta mejslar. Grepp och stål har jag alltid upplevt vara av högsta kvalité.

Bahco 8577 och 808050 med spärrfunktion:

14. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Jag blir förvånad att ingen nämner Wiha som är bland dom mest prisvärda mejslarna.

...sen blir jag mycket tveksam till att Teng Tools skulle hålla samma kvalite som Biltema då jag har kunder som testat dom båda. Resultatet var att biltemas slets ut (mjukt material) och händedet något med Teng Tools så var det att dom nån gång gick sönder när man bände med spårmejslarna och då är deras garantier relativt generösa.

15. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Har bara använt Wiha bits, och de är verkligen toppenbra. Kan tänka mig att mejslarna också är det.