Byggahus.se

Lämpligt tätskick vid risk för sättningar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Jag har haft problem men sättningar i den del av huset som badrummet ligger i. Det har dock adrig förekommit inifrån synliga sprickor i vare sig väggar eller golv. Men nu när allt görs om ifrån grunden, vill jag ha ett tätsystem som tål rörelse utan att brista.

Huset är byggt i lättbetong, stående på en betongplatta som vilar på grundmurar och innanför dessa, mot mark.

Betonggolvet som skall tätas är gjutet flytande på cellplast som vilar på betongplattan. Springan mellan golv och vägg är ca 8 mm. Vid plattsättningen hade jag tänkt mig att lägga en mjukfog i hörnet mellan golv och vägg. Jag har funderat på att klä badrummet med bitumenmatta, men det borde finnas mordernare alternativ som t.ex. inte bygger lika mycket i hörnen.

Jag är tacksam för förslag?

Mvh
    Sven D.

2. J
    Medlem Nivå 15
    Använd ett av de nya duktätskiktssystemen. Men plattorna kommer ändå släppa eller spricka om det rör sig för mycket.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Har funderat på alternativet med duk, men jag skulle helst vilja ha något som kan flexa lite mer. Om det rör sig så kommer det att göra det i hörnet golv/vägg.

Vad tror ni om detta tätsystem?

http://wennstamskakel.se/pdf/TKO211.pdf

Mvh
    Sven D.

4. F
    Medlem Nivå 1
    Jag tror inte att den finns på BKRs listan över godkända system

5. V
    Medlem Nivå 5
    Vanligt rollat tätskikt borde väl funkar?

6. Ericc
    Bannad Nivå 4
    Jag tror att Svenne har bestämt sig vid det här laget. :)

7. S
    Medlem Nivå 6

Javisst, nu dushar vi för fullt sedan mer än ett år tillbaks. Det blev målat LIP, men tack för att ni tog er tid att svara.

8. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    :D:D:D

Härligt när folk drar upp över två år gamla trådar och engagerar sig i...
    Speciellt i deras första inlägg i forumet... :rolleyes:

Härligt det fungerar bra för er Sven ! d^_^b