Lämpliga LED lampor till spegelskåp badrum

715 läst  9 svar

1. S
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Skall ha ett spegelskåp med inbyggd belysning i badrummet.
    Spegelskåpet är i oklassat område.
    Vill komplettera ytterligare belysningen genom att sätta LED lampor på både ovan och undersidan av skåpet.
    Inne i skåpet finns en apparatdosa som kommer att vara täckt med ip 44 kopplingsdosa + plint + dragavlastning.
    Till denna dosa drar jag kablar till samtliga armaturer.

Vad jag förstår är 600 mm över tvättställsblandare Zon2. . Armatur som är placerad lägst 1,5 m över golv, får ha kapslingklass IP 21, annars gäller IP 24.

Jag behöver alltså 4 st led lampor som har utanpåliggande montering (vill ej hålsåga i spegelskåpet) med 230V (vill helst slippa driver, och behöver inte dimmer funktion) med ip klass 21.

Tycker att det ser snålt ut med produktutbudet.

Någon speciell armatur som ni rekommenderar?
    Vilka kablar ska användas från armatur till kopplingsdosa (observera att dessa kablar går inne i själva spegelskåpet).

mvh

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Finns inga 230 puckar bara 12V;s som jag vet , så dom blir lite stora i 230 och för infällning
    om det inte har kommit något nytt i den vägen , tekniken går fort

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Det finns inga områden kring handfat, har aldrig funnits i föreskrifter så det är gammal standard du har hittat. Bara du är i oklassat område bör du därför koncentrera dig på att själv klassa området som torrt, fuktigt eller vått och välja kapslingsklass därefter. Det är ju bra om det inte är mer än fuktigt så att IPX1 räcker.

Kabel till "spottar" av olika slag är alltid en gråzon. Utan att veta mer säger jag normal installationskabel typ EKK, EXK, EXQ. Du måste se efter vad spottarna kräver eller tillåter, det går inte att säga generellt vilken kabel som fungerar. Många spottar tar tyvärr inte grövre kablar än "lampsladd" vilket hamnar i en gråzon.

Spottar för klenspänning (konstant ström) med ett centralt drivdon är därför ett bättre val då det blir helt fritt vilken typ av kabel du använder mellan drivdon och spottar. Du får också central dimring. När du ser hur ljust det blir kanske du vill kunna dimma trots allt.

Jag har tyvärr inga produkttips.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 10
    Hittade två bilder. Ena på Hide a lite hemsida och byggfabriken.se

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_2018-01-19-21-40-02.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IP-klass.jpg

Vidare hittar jag på SEK svensk elstandard:
    För elmateriel som placeras utanför områdena anges ingen specifk kapslingsklass med hänsyn till ev fukt. Här får man helt enkelt göra en bedöm- ning på samma sätt som man gör i andra fuktiga eller våta miljöer. Enklast är att använda sig av elinstallationsreglernas avsnitt 751 som anger att utrymmen eller delar av utrymmen där luften är så fuktig att imma avsätter sig på väggar och tak el- ler på elmateriel, men där vattendroppar endast i undantagsfall bildas, anses vara fuktiga utrymmen. Där gäller minsta kapslingsklass IPX1.
    Denna text säger ju samma sak som du sa BO.
    Bilderna verkar också ta hänsyn till detta och man har då valt att kalla det för zon 2.

Jag skulle betrakra området strax ovanför tvättställblandare för "vått" snarare än "fuktigt". Det skvätter bra där med småbarn hemma.
    Blir det IP 44 då?

Har också lekt med tanken att ha separat dimmer (konstantström) till led ljusen (bra produktutbud när det kommer till ip44) gällande belysning ovan o under spegelskåp.
    Dock känns det lite bökigt att komma in i ett badrum på 5 kvm och ha 3 st brytare för allt ljus!
    - 1 brytar+fjäder för dimning av tak
    - 1 brytar+fjäder för dimning av belysning runt spegelskåp
    - 1 vanlig brytare för belysning som är inbyggd i spegelskåpet.

Eller vad tycker dom kloka?

Mvh

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Skvättande barn skulle jag nog betrakta som fuktig miljö, men jag kanske grovt underskattar barns förmåga att skvätta :) Om man ser till vad IPX4 tillåter så handlar det där om en dusch, det ska vara "sköljtätt". Denna kapslingsklass testas med en dusch som ger 10 liter per minut under en testperiod på 10 minuter. Utan att ha erfarenheter här vill jag nog hävda att endast synnerligen energiska barn kan skvätta från tappkranen i handfatet i den omfattningen. Så jag tror inte att du måste välja IPX4 här utan även kan överväga IPX1.

Ja, tre brytare för 5 m² låter ju inte riktigt. Jag har en (1) lampa i mitt badrum...som är på ca 1.5 m². Personligen skulle jag också få hjärtbesvär av en strömbrytare dom man måste hålla in en viss stund för att justera ljusnivån. Nä, en riktigt dimmer har en ratt!

6. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Plus på den!:love:

7. S
    Medlem Nivå 10
    Håller med dig gällande hjärtbesvär pga strömbrytare som man måste hålla in.
    Vi har sådana på jobbet.
    Många vet inte ens om att dessa "vanliga" brytare har dimmer funktion.
    Själv lärde jag mig detta på byggahus.se efter att ha frågat om lämplig armaturer till ett badrum. :D

Har velat ha en ratt från början. Men då måste jag väl välja en 1-10V-don?
    Dvs en sån här?
    https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-reglerdon-1-10v

Kostar ju några kronor extra jämfört med en vanlig strömbrytare + fjäder :surprised:

Mvh

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja, priset är riktigt svinaktigt då den endast innehåller en strömbrytare och en potentiometer.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 10
    Vad tycker du Bo om belysning under tvättställ ur elsäkerhetsperspektiv?

Jag hade tänkt att dom är kopplare till samma dimmer som belysning runt spegelskåpet.

Typ lampor som är lämpliga för zon2 (eller zon 1?) Som är led. Konstantström. Dvs rkub från lampor in in i en apparat/kopplingsdosa som ex ip54 klassad och är placerad under tvättstället.

Har sett det enstaka gånger men tveksam till elsäkerheten.
    Kablar från armatur till apparatdosa borde ju inte vara några problem? Dom blir ju synliga en kort sträcka. Men det är ändå svagströmkablar. Får kablarna vara beröringsbara?

Redigerat 27 jan 16:16
  10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Ur elsäkerhetsperspektiv inga problem, ur andra perspektiv är jag nog mer frågande till belysning under snopphöjd ;)

Du väljer helt enkelt material efter de förhållanden som råder där. Om det är klenspänning så ställer elinstallationsreglerna inga krav (förutom i område 0).

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: