Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lämplig trumma/schakt under stenbelagd gång för många framtida rördragningar

1. P
    Medlem · 34 inlägg

perlan77

Medlem
    Vi har en ny tomt och ska till att anlägga en stenbelagd gång från vägen upp till huset men jag vill förbereda rör tvärs under gången för framtida projekt så att jag inte behöver gräva upp gången senare. Exempelvis funderar vi på pool om några år och tänkte i så fall lägga teknikrummet i garaget men gången vi lägger nu ligger mellan garaget och tilltänkta platsen för pool så därav behovet att förbereda för det i framtiden. Kan ev bli ett attefallshus med i anslutning till poolen så slutsatsen är att det är X antal slangar och strömkablar som bör dras från garaget (där elcentral och vatten finns) under gången till olika platser på tomten.
    Därför undrar jag om det kanske går att lösa genom att man gör något slags schakt under gången (som är 1,5m bred) så att man får plats med allt som kan tänkas tillkomma senare. Är det någon som har något förslag på lämplig lösning?
    Funderade på om man kanske skulle gräva ned två rader Lecablock med 20cm mellanrum och som lock använda markplattor vilket borde ge ett schakt på 20x20cm.
    Är det någon som har ett enklare förslag?

2. GoC
    Medlem · 3 312 inlägg
    • Laddar…
  3. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 668 inlägg

PNO

Medlem
    110mm markavloppsrör är billiga, hållbara, lätta att stoppa in saker i och lätta att plugga igen i ändarna med rejäla pluggar som håller tätt. Gräv ner ett gäng på lämpliga platser och gör en skiss så du hittar igen dom i framtiden.

Jag gjorde så under min nya infart eftersom det var på gång med fibergrävning i området så jag skulle slippa få infarten avgrävd. Nu blev det ingen fiber, men rören gör ingen skada där de ligger. Lätt värt 300kr att slippa sättningar i framtiden, även om någon annan skulle stått för grävandet i det fallet.

Det går naturligtvis med valfri rörsort för nergrävning, men det brukar vara svårt med pluggar som håller att grävas ner till tillexempel vägtrummor eller gul kabelslang.

4. P
    Medlem · 34 inlägg

perlan77

Medlem
    Tack för förslagen.
    Håller avloppsrören verkligen om man lägger makadam över och sen kör med Markvibrator? Kan ju iofs gräva ned dem rätt djupt
    Tack för tipsen. Kollade lite på markavloppsrör innan men trodde inte att de skulle hålla med tanke på att det blir grus och markvibrator ovanpå.

5. GoC
    Medlem · 3 312 inlägg
    Dom där rören är gjorda för att förläggas i mark och tål vid rätt läggning 60-tons lastbilar

Redigerat 20 aug 2020 18:21
  6. N
    Medlem · Bayern · 828 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Och lägger du dubbelt så många som du tror du behöver så har du så det räcker när du väl sätter igång...

7. Joacimz
    Medlem · 211 inlägg

Joacimz

Medlem
    Lägg två rör, el och vatten i samma är väl inte ok?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.