Byggahus.se
Vi har köpt ett hus från -66 där uppvärmingen sköts med elradiatorer, luftvärmepump (luft/luft) samt värmegolv (el) i vissa rum.

Försöker komma på en smart och kostnadseffektiv lösning för hur vi ska lösa uppvärmingen framöver. Tar tacksamt emot råd/tips!

Här kommer lite bakgrundsinformation.
Huset består av ett sutterängplan, ett plan plus ett inrett loft på vinden. Sutterängplanet är ca 30 kvm, boendeplanet är ca 90 kvm och loftet ca 30 kvm.
Idag finns det golvvärme (el) i soutterängplanet, köket, badrummet och ett isolerat uterum.
Övrig uppvärming sker med luftvärmepumpen, elradiatorer samt öppen spis.

Varmvattenberedaren och hydropressen finns idag under huset (i krypgrunden). Den kommer jag att flytta till tvättstugan som är ett separat hus bredvid huset (ca 15kvm, ca 3 m från huset).
Det är eget vatten (borrad brunn) som är förhöjda järnvärden i så pga det kommer jag att dra om så att inkommande vatten kommer till tvättstugan istället (delvis pga att filtret inte får plats där VVB:n står idag). Där kommer järnfilter, hydropress och VVB att stå.

Att tillägga är att även ventilationen behöver göras något åt. Det finns i princip ingen tilluft alls i huset förutom ett don i sutterängplanet.

Min initiala tanke var att installera en Nibe C300 i tvättstugan och köpa en ny och fräsch hydropress.

Efter en diskussion med en kompis har jag funderat på om vi inte ska sikta på en mer långsiktigt smart lösning som kan vara frånluftsvärmepump eller bergvärme.
I så fall skulle ett alternativ vara att flytta befintlig VVB och hydropress till tvättstugan och lägga till järnfiltret för att sedan göra en ”smart installation”.

Skulle vi välja bergvärme eller frånluftsvärmepump så måste vi dra in vattenburna radiatorer vilket så klart blir en del jobb (och pengar).

Vad har ni för förslag på lösningar?
Vilka för- och nackdelar ser ni med alternativen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.