Byggahus.se

Lämplig "fast" inkoppling av AGM Batteri som UPS?

1. Y
    Självbyggare · 9 inlägg

YTONGlimmaren

Självbyggare
    Har bla överakningskameror med Router/NAS inspelning, Infernolarm, strålkastare m PIRsensor och en del LED inomhus som jag vill skall fungera vid strömavbrott. Alla kablar överdimensionerade max 1-3% spänningsfall, dragna i separata VP-rör till hörn där jag har nätverk etc.
    Idag matas de med resp trafo 12V 2/3/8/1/4 A som medföljde köpen
    Frågan är hur jag bäst kopplar in ett UPS batteri, typ AGM 12V c:a 80-100Ah (ev med T6 skruvanslutning)?
    - Planerar ställa batteriet i en battlåda på vinden avstånd 1 meter (ingen frysrisk)
    - Planerar ansluta till +polens (ev T6) med skruv - flera kabelskor med RK 6 mm2 kabel med varsina flatsäkringar max 10A.
    - Planerar till varje strömkälla dra +/- kablarna i resp VPrör (var o en mindre än 10A) ned till elhörnet, o där via brytare och en lägre säkring till VPröret till strömkällan.

Allt snyggt fast o klamrat, men blybatterier kan ge stora kortslutningströmmar o skulle därför kunna anses vara en starkströmsinkoppling.
    Frågan är om jag kan göra det själv utan elbehörighet men med en ingenjörs kunskap...
    Tar gärna emot säkerhetstips för installationen!

Planerar att låta min CTEK (finns) laddare 25A stå för energiförsörjningen (fram till solel finns).
    CTEK har väl sina godkännanden för användning i villa med kabelklämma? eller är 25A/300VA för kraftigt? måste laddaren oxo vara max 10A? för att inte behörighet skall krävas att sätta klämmorna på polerna.
    - Förslag på bättre lösning!

2. A
    Medlem · Stockholms län · 8 699 inlägg

Avemo

Medlem
    En batteriladdare brukar mäta laddströmmen för att avgöra batteriets laddstatus. Så om du har en permanent last inkopplad samtidigt som laddaren finns risken att laddaren aldrig sänker till underhållsladdning utan laddar på för fullt tills batteriet tar skada.

Du skriver varken hur mycket ström prylarna drar eller hur långa kablar det skall vara. Men spontant låter det väl tilltaget.

3. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 072 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Ctek laddare kan ha ett Power Supply läge, tex deras MSX serie.
    MXS 7.0 klarar att ladda 14Ah till 150(225)Ah
    MXS 25 klarar 40Ah till 500Ah batterier, men de här modellerna kanske inte säljs längre.

Kanske du vill ladda batteriet lite under natten och ladda det med (egen?) solel på dagen?
    Eller så är det bliiligare att köpa el på natten och sälja solelen på dagen...? Tja...

Hur mycket ström drar prylarna och hur länge vill du kunna köra på batteri?

4. Y
    Självbyggare · 9 inlägg

YTONGlimmaren

Självbyggare
    Avemo, tack för kommentaren om laddaren. Tänkte använda "Supply" läge mesta tiden och växla ibland till Laddläge för att full ladda. Kollade det nu. CTEK skriver;
    "Mode ”SUPPLY” (13.6V)I det här läget lämnar laddaren en konstant spänning på 13.6V. Det här är det bästa under-hållsläget för batterier där maximal kapacitet är viktig."
    Antar att laddaren ger upp till 25A även i detta läge och det blir ström över till batteriet då prylarna sammanlagt behöver 80-180W flesta är ju bara standby. Vad tror du?

Prylarna drar olika ström - 2/3/8/1/4 A och längderna är mellan 1-18m, så från "hörnet" där strömförsörjningen finns går VPrör/kablar med 2,5/4/6 mm2 areor beroende på längd - alla tilltagna för att få max spänningsfall 0,4V.
    Har använt kalkylator o säker de kablarna inte blir varma.

Min fråga är om mitt sätt att koppla in batteriet måste utföras av behörig elektriker ?

5. C
    Medlem · 9 095 inlägg
  6. Y
    Självbyggare · 9 inlägg

YTONGlimmaren

Självbyggare
    Ja, jag har en "MULTI XS 25000" med supply läge.
    Prylarna drar normalt 6-8A, när larm el PIR sensor går blir det 6-8A extra men inte många minuter varje gång.
    Tänkte batteri skulle täcka elbortfall eller om nån slår av ström i fasadskåpet i tron att larm, kamera o strålkastare då slutar fungera...:rofl: Max en dag om jag inte är hemma
    Solel är nästa projekt

Redigerat 3 nov 2020 21:58
  7. A
    Medlem · Stockholms län · 8 699 inlägg

Avemo

Medlem
    Perfekt. Det är inte nödvändigt att växla till laddläget då och då. Det laddas fullt på en kortare tid i laddläget. Men det blir fulladdat till sist med 13,6V laddspänning också. Och ingen risk för överladdning.

Det finns extremister som säkert kommer att hävda att det du vill göra är behörighetskrävande. Det finns ju potential för mycket hög ström om det blir kortslutet före säkringarna till exempel. Använd förståndet när du kopplar. Det har du ju redan gjort hittills vad det verkar.

8. Y
    Självbyggare · 9 inlägg

YTONGlimmaren

Självbyggare
    Tack, Avemo batterikortslutning är en risk som jag måste bygga bort.
    Allt får ju dubbla säkringar (direkt vid batteri) samt dagens säkringar i hörnet där allt är samlat
    Enda sättet att kortsluta blir att lägga en utvalt stor "skiftnyckel" direkt över polerna som naturligtvis är skyddade och CTEK har inbyggt skydd. :D

9. Y
    Självbyggare · 9 inlägg

YTONGlimmaren

Självbyggare
    Tack cPalm. Har kollat färdiga UPS lösningar - men har ju redan CTEK och mindre batteri idag.
    Den länkens UPS är för CCTV ger 1A per kanal - det finns större för servers men påkostade för mitt bruk i avvaktan på solel.

10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 364 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Men om du vill veta så är svaret på din fråga "ja". Det måste formellt sett kopplas av en "elektriker." (Jaja, auktorisation, program och allt det där...)

ELSÄK FS 2013:1:

"3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en elinstallatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.

1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.

2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.

3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 V.

5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll."

Så eftersom du kopplar flera 10A-kretsar till ditt batteri så kommer du över 200VA-gränsen.

Det skadar aldrig att veta vilka regler det är man bryter mot. ;)

11. C
    Medlem · 9 095 inlägg
    Enklast är så klart att ansluta den med en stickpropp så att det inte blir fast installation.
    Kan inte se att det tillför så mycket att ansluta en sådan mackapär fast?

12. Y
    Självbyggare · 9 inlägg

YTONGlimmaren

Självbyggare
    - Stickpropp till "färdig UPS" menar du? det funderade jag på men kan knappast utgöra en skillnad då sekundärsidan har x stycken strömkretsar max10A anslutna till samma skruv på samma sätt som skruv till batteri.
    Det är väl en "fast installation" - prylarna (överakningskameror med Router/NAS inspelning, Infernolarm, strålkastare m PIRsensor och en del LED inomhus ) är fast monterade/dragna rör (möjligen undantag Router/NAS).

Med Lars resonemang måste man ju lägga samman effekten av alla strömkretsar anslutna till samma strömförsörjning!
    Fast om lagstiftaren avsett detta så är jag säker på att det hade funnits med i texten - det är en tolkning som låter mer som skydd av "skråväsendet". ;)

13. C
    Medlem · 9 095 inlägg
    Tänkte, kanske lite tokigt, där att om matningen inte är fast ansluten så är det fritt fram?
    Jämför med t.ex. en 300W PoE-switch, som ju inte är ovanliga. Krävs det elinstallatör/yrkesman för att koppla in en sådan? Och efter att den kopplats in, krävs det elinstallatör/yrkesman för att dra (en fast förlagd) TP-kabel som skall kopplas in i en sådan switch?

14. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 553 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tycker mig ana ett visst missnöje i LSA's svar. Det verkar då läge att be om anledningen till din fråga här. Vad har svaret för betydelse för dig? Vad känner du till om dina skyldigheter i elsäkerhetslagen? Kan du tänka dig att sätta en stickpropp på anläggningen för att komma runt kravet på behörighet, och hur skulle du i så fall motivera det?

• Laddar…
  15. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 364 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Nej. Det blir ganska tydligt om du tänker på att batteriet måste ingå i strömkretsen. Eftersom batterisäkringen kommer bli på mer än 10A (om man skall kunna säkra de ingående grupperna till 10A vardera) så blir "kretsen" som sådan för stor.

Om batteriet redan varit där, och det bara rört sig om en av kretsarna så hade det dock varit OK.

Och vad gäller skråväsende så är jag en ganska uttalad motståndare till dagens ordning bara så du vet, eftersom du är ny här. Välkommen förresten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.