Byggahus.se

Lämplig behandling av betonggolv i garage?

1. D
    Medlem Nivå 9
    Håller på och spacklar och målar vårt garage+förråd som byggdes förra året på en gjuten platta, och det börjar bli dags med golvet. Men är osäker på vad som är bäst där. Ytan är inte helt slät utan lite halv"rå".

Vad är smidigast, enklast och billigast för någon med tummen mitt i handen? Kommer vara minimalt med bil-mek osv, utan förvaring av saker och bil helt enkelt.

Det jag kollar på hittills:

1. Lägga klinker
    Tar tid att lägga, tveksamt till om det blir bra om jag gör det :)

2. Diamantslipa golvet
    Dyraste alternativet

3. Betonglasyr
    Hittade något som heter betonglasyr, fungerar det? Kan man använda det även på en ojämn yta eller måste det slipas innan? Prisvärt alternativ annars. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Betonglasyr-366801/

4. Måla
    Måla golvet med golvfärg, tex http://www.beckers.se/proffs/produkter/inomhusprodukter/golv/epx-v-golvfarg-a. Vad krävs för underarbete då?

5. Gummi-plattor
    Tex http://www.jula.se/golvplattor-1-m-11-pk-374032. Är väl kanske enklast, men jobbigt att underhålla? När saker, smuts osv åker ner i hålen?

Hur har ni gjort, och vad skulle ni göra i mitt fall? Är framförallt vilket underarbete som krävs som jag är osäker på.

• Laddar…
  2. O
    Medlem Nivå 7
    Hade liknande i mitt garage. Mitt golv var helt torrt, vilket gjorde målning möjlig. Använde epoxifärg. Blev hårt och väldigt lättstädat . Kanske lite halt men inget problem för mig då jag inte hade våta saker där (som bil och annat oväsentligt:)).

3. Exostor
    Renoverare · Nivå 7
    Epoxyfärg är väldigt trevligt IMHO. Lättstädat som sagt. Jag flytspacklade golvet först, sen målade jag på det. Men det borde gå att måla direkt på betongen också.

4. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Tikkurillas Fontecoat FL100 är en ganska bra vattenbaserad epoxifärg som skulle funka prima till det där.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det beror ju på hur "rå" ytan är. Den blir väl i princip inte något slätare som målad?

Men det binder ju damm, skyddar betongen mot fukt/olja osv, och kan väl se prydligare ut.

Själv har jag också en ganska rå betongyta i garaget, bara avjämnat med planka och sen slodat. En mindre del hann jag stålslipa manuellt innan det brunnit för mycket så där ser det något bättre ut.
    Så jag är liksom TS ibland sugen på att snygga upp det hela, men det enda alternativ jag egentligen känner som intressant är att lägga klinker.
    Men allvarligt talat drar jag mig för att göra det själv, efter drygt 15m2 klinker i hall, badrum, tvättstuga och ett kaklat badrum så tycker jag fortfarande att det är väldigt drygt att jobba med det och resultatet blir det ändå inte någon klass på. :surprised:
    Så 40 kvm klinker i garaget gruvar jag mig över.
    Men det skulle ju definitivt bli snyggt. :)

Flyspackla och sen måla torde vara enklare.

6. D
    Medlem Nivå 9
  7. Exostor
    Renoverare · Nivå 7
    Det ser ju bra ut lite längre bort i bild, men i framkanten borde nog något göras innan målning. Endera flyta hela golvet, eller så kanske det går att handspackla de knottriga delarna med typ weber 4040 om det inte är så stora fläckar som är ojämna.