Byggahus.se

Lämplig anslutning för flexslang genom tak/golv

1. E
    Medlem · Götaland · 214 inlägg

e3henri

Medlem
    Detta gäller egentligen nätverkskabel/TP-installation, men tror det passar in i detta forum då jag använder elutrustning för installationen.

Håller på att lägger om golv (inkl undergolv) mellan våningsplanen och passar då på att dra nätverkskabel i golvet.
    Jag kommer ha två flexslangar 20mm med två nätverkskablar i varje.
    Det ena paret vill jag ansluta till ett utanpåliggande dubbeluttag på övervåningen.
    Den andra vill jag dra genom taket på undervåningen för att sedan dra resten av kablarna utanpåliggande till ytterligare två enkeluttag nere.
    Snyggast är ju att avsluta flexslangen inne i själva golvet och sedan borra för själva kabeln i golv respektive innertak, men då kommer ju slangen bli inbyggd och kan aldrig dra om kabeln om det skulle behövas bytas eller kompletteras i framtiden. För genomföringen i taket skulle jag ju kunna sätta en infälld dosa och sedan ett lock, men det känns lite brutalt att dra ett sånt jättehål genon takgipset för två 6mm nätverkskablar.
    Finns det något smart sätta att gå från infälld slang till utanpåliggande, utan att ha slangen synlig, men ändå åtkomlig vid behov?

2. E

e3henri

Medlem
    kanske nån typ av vägg/tak genomföring som är snygg och där man kan fästa kabeln på insidan, alltså så jag kan få ett 20mm hål i tak/golv där slangen sitter fast ordentligt på andra sidan

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 550 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Du kan släppa ner ett VP-rör sista biten, det är snyggare än slang. Det finns färdiga 90-gradersböjar för detta. Rent allmänt är det lättare att dra i VP-rör.

Om du har gipstak kan du också fästa upp slangen ordentligt precis ovan takgipset och sedan gå ner med bara nätverkskablarna genom ett (eller två) små hål. Den dagen du behöver dra om sågar du upp gipstaket där sladdarna kommer ut och skarvar slangen eller drar om sladdarna.

4. E

e3henri

Medlem
    Aha, kan jag skarva från flex till VP utan att riskera att det ramlar isär?
    Låt säga att jag gör hålet 20mm stort istället för att släppa ner en VP böj eller en stump på slangen - då vill jag ju kunna fästa röret/slangen mot taket/golvet på något bra sätt så det inte lossar.

5. E
    Medlem · jämtland · 19 618 inlägg

elmont

Medlem
    Du skarvar med en muff som har låsning så sitter det bra i skarven.

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 550 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om du använder en färdig 90-gradersböj så har den en muff men jag vet inte om det finns med låsclips. I värsta fall kan du använda lite PL400 i skarven, se bara till att det inte kommer in något i röret/böjen.

Jag skulle rekommendera att du fäster mot en kortling som du sätter mellan golvreglarna. Borra ett 20mm hål igenom kortligen precis där röret ska gå ner så blir det styvt och bra, sätt sedan klammer en bit bort så att böjen inte blir så skarp. Om du har 45mm rör i en kortling ska det mycket till för att det ska kunna lossna, även om du gör en liten böj upp.

7. E

e3henri

Medlem
    Jag kommer nog göra som så att jag drar upp bägge slangarna genom golvet och döljer dessa med en sockeldosa med ett nätverksuttag. Och de kablar som ska ner lägger jag i en böj inne i sockeldosan ner genom golvet till undervåningen i en kort rörstump.
    Sedan vet jag inte jag ska drar röret hela vägen ner genom innetaket på undervåningen eller bara borra för själva kablarna. Hur som helst så blir det ju en liten servicelucka i själva sockeldosan som skulle kunna fungera.
    Vad tror ni?

I andra ändan av golvet där jag ska upp och sedan genom en vägg till ett annat rum vet jag inte riktigt ännu. Kanske blir att jag sätter en sockeldosa där också och sätter på ett lock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.