Byggahus.se

Lämna tillbaka reklamerade dörr

1. V
    Medlem · Dalarna · 8 inlägg

Villadiy

Medlem
    Hej!

Jag köpte en ytterdörr som var transportskadad. Blev erbjuden 300 kronor i prisavdrag, vilket jag inte accepterade. Företaget gjorde då en ny beställning på dörren (är en ej lagerförd färg). Samtidigt fick jag hem en retursedel som gällde i två veckor, medan leveranstiden var 8 veckor. Det är nu 3 månader sedan den nya dörren kom, men jag har inte haft möjlighet att byta och skicka tillbaka den skadade dörren. Och företaget har inte heller frågat efter den. Nu till min fråga, hur lång tid har jag på mig att byta och skicka tillbaka dörren? Och hur långt efter leverans kan företaget kräva tillbaka den skadade dörren?

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 409 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Utan att kunna juridiken: Om jag hade varit företaget så hade jag skickat en faktura på den andra dörren efter ett halvår.

(Men nu är ju det här juridikforumet...)

3. L
    Medlem · Västerbotten · 178 inlägg

lillefar

Medlem
    Har jag förstått rätt?

Du får en godkänd reklamation på den skadade dörren.
    Du får hem en retursedel som gäller i 14 dagar.
    Den nya dörren kommer efter 8 veckor.
    Du har fortfarande efter tre månader inte skickat tillbaka dörr nr.

Stämmer det?

4. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Retursedeln måste väl ändå komma med den nya dörren? Ska man vara utan dörr i 6 veckor?

• Laddar…
  5. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 254 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Dom förutsätter väl att man aldrig installerade den reklamerade dörren? :)

6. tttomten
    Husägare · 2 282 inlägg

tttomten

Husägare
    Ganska säker på att det är samma regler som vid fakturering, 3 år från senaste kontakt i ärendet.

7. V

Villadiy

Medlem
    Det stämmer

8. V

Villadiy

Medlem
    Jag skulle ringa när jag hade monterat den nya dörren för att få en ny retursedel. Mitt problem är att jag skadat båda händerna och behöver hjälp. Det är inte bara utan jag får förlita mig på hantverkare. Och det tar tid......

9. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Så firman har skött sin del exemplariskt. Vad är din fråga egentligen? Vill du ha hjälp att stjäla en dörr?

• Laddar…
  10. V

Villadiy

Medlem
    Nej, jag kommer antagligen inte kunna få dörren bytt förrän i september och är nojjig att få ett krav på ytterliggare en dörr. Och om de "glömt bort" det just nu och jag ringer så är risken att de kräver att jag skickar tillbaka dörren nu. Och då blir jag utan dörr i många veckor.
    Vill bara kolla vilka regler som gäller

11. L
    Medlem · Västerbotten · 178 inlägg

lillefar

Medlem
    Du v fick alltså retursedeln med den nya dörren.
    Efter det har du alltså använt den gamla i tre månader innan du bytte?
    Firman bör då kunna göra ett avdrag för att du använt varan och faktura dig för detta.
    Hade du skickat tillbaka den på en gång hade de kunnat sälja den med skönhetsfel. Nu är det en begagnad dörr med skönhetsfel.

12. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 254 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Det är inte så att de du köpt dörren av erbjuder montering med, dvs de kanske har kontakter med företag/snickare i närheten av där du bor som kan ordna det snabbare?

13. Dizzy84
    Husägare · Halland · 530 inlägg

Dizzy84

Husägare
    Fick du tillåtelse av leverantören av dörren som var transportskadad att montera dörren öht?

Det låter ju inte så med tanke på att dom skickade en retursedel omgående vid reklamation.

Tycker det verkar som att leverantören skött sig exemplariskt och att du utnyttjar situationen.
    Rätta mig gärna om jag antar fel.

• Laddar…
  14. V

Villadiy

Medlem
    Jag fick tillåtelse att montera dörren eftersom det var så lång leveranstid. Och att retursedeln skickades direkt berodde på att det skedde automatiskt i deras system.

Hur utnyttjar jag situationen? Jag kan inte montera en dörr själv och måste därför anlita hantverkare. Att hitta en snickare som prioriterar att byta en dörr åt en privatkund är inte direkt lätt. Och jag får stå för kostnaden att installera två dörrar, då föreraget inte tar den kostnaden

15. Dizzy84
    Husägare · Halland · 530 inlägg

Dizzy84

Husägare
    Hade du ingen dörr innan den första leveransen kom?

Sen har jag svårt att se hur dina problem med att montera den nya dörren är tillverkarens problem.

Detta hade ju vart enkelt löst med ett samtal...men du är väl orolig för vad svaret blir?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.