24 414 läst · 89 svar
24k läst
89 svar
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Fastän om det från bilderna framgår att t.ex. badrummet är byggt utan tätskikt (extremt exempel) så kan ju köparen inte hävda att det är dolt.H hempularen skrev:Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".
I så fall bättre att dela med sig senare om de frågar om något specifikt.
Men då gäller det ju att bilderna är tillgängliga innan kontraktet skrivs på! För då borde man kunna säga att köparen ju inte tittat på dokumentationen som tillhandahållits?
Efteråt är det ju en nackdel...
Ju fler bilder, ju svårare att hävda dolt fel. Då ser man ju allt som annars skulle varit "dolt". Tycker att det är tvärtom i detta fall, bör ju gynna säljaren att köra med öppna kort så att säga, förutsatt att allt är korrekt gjort.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 247 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 247 inlägg
Dolda fel blir nog svårt då de har tillgång till bilderna redan från början.H hempularen skrev:Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 247 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 247 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 978 inlägg
Utmärkt lösning, då det inte tar mer utrymme. Funkar med alla operativsystem. Glöm inte att meddela den nya ägaren att ta en kopia till sin egna bildhantering.nikasp skrev:
Tips till alla som vill dela bilder under kort tid från ios/iPados/macos:
- välj bilder i egna biblioteket med ”Välj” och tryck på varje bild du vill dela.
- välj ”Dela-symbolen” och sedan ”Kopiera iCloud-länk”. Denna länk hamnar i urklippet och kan skickas till en mottagare på valfritt sätt.
Mottagaren har nu fått tillgång till ett nytt separat album med de valda bilderna. Under ”Senast delade” kan du sedan se vilka bilder du har antingen skickat eller delat. Radera dem här när du vill sluta dela annars raderas de automatiskt efter 30 dagar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 247 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 247 inlägg
Men du har väl samma USB kontakt? Det är skillnad med laddkablar där Apple har sin egen än så länge. Kommer inte ihåg när Apple är tvungna att anpassa sig till standard.nikasp skrev:
Jag har gallrat bilderna ganska rejält och dragit ut på papper och gjort en mapp om huset - mest för att dokumentera huaets historik. Ligger dolt bakom en lucka i kattvinden - för framtida husägare.
Detaljbilder skulle jag lämnat över ogallrat elektroniskt till köparen.
Detaljbilder skulle jag lämnat över ogallrat elektroniskt till köparen.
Om bilderna finns tillgängliga innan köpet borde det bli svårare att hävda dolt fel. Men jag hade inte gett tillgång till bilderna först efter köpet. Då blir det ju som du säger...H hempularen skrev:Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".
Du kan ju skapa ett helt nytt konto för huset och ge köparna inloggningsuppgifterna, de kanske fyller på själva med när det för något och lämnar vidare till nästa köpare efter dom
Har man intresse av informationen får man väl skaffa en adapter, gå till grannen eller vad som helst. Det är inte rimligt att TS skall fixa fram en idiotsäkrad universallösning när det dessutom är mottagaren som har allt att vinna på att få informationen.nikasp skrev:
Man behöver inte försvåra. Men en vanlig jävla USB-sticka och säga ”här är bilder och information på det som är gjort i huset” räcker väl gott.
Vad gäller att skriva ut, suger det. Bättre med digitala kopior som går att zooma in. Försvinner bilderna, så har du just fått en dyr lektion i vikten av bra backuper.
Får väl instämma i att lägg bilderna på en prisvärd USB-sticka så kan alla kopiera in dem dit man vill. Och gör det för allt i världen före något skrivs på, annars har du precis gett dem en drös argument för att sänka pris eller hävda dolda fel.tensiden skrev:
Har man intresse av informationen får man väl skaffa en adapter, gå till grannen eller vad som helst. Det är inte rimligt att TS skall fixa fram en idiotsäkrad universallösning när det dessutom är mottagaren som har allt att vinna på att få informationen.
Man behöver inte försvåra. Men en vanlig jävla USB-sticka och säga ”här är bilder och information på det som är gjort i huset” räcker väl gott.
Vad gäller att skriva ut, suger det. Bättre med digitala kopior som går att zooma in. Försvinner bilderna, så har du just fått en dyr lektion i vikten av bra backuper.
Vad som sägs i alla amerikanska polisfilmer "whatever you say can be held against you" är dagens sanning. Allt du säger eller meddelar före ett köp är inte dolt, allt du meddelar efteråt kan användas mot dig.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 416 inlägg
Jag säger usb-sticka. Men köparen kanske inte ens är intresserad. Fråga.
Att hålla på trassla med diverse nedladdningar på nätet blir bara problem.
Jag köpte en veteranbil förra året och ägaren skulle skicka en massa filer. Några kom fram, andra inte. Vi höll på krångla fram och tillbaka tills säljaren gav upp. Filer gick inte att öppna osv.
Att hålla på trassla med diverse nedladdningar på nätet blir bara problem.
Jag köpte en veteranbil förra året och ägaren skulle skicka en massa filer. Några kom fram, andra inte. Vi höll på krångla fram och tillbaka tills säljaren gav upp. Filer gick inte att öppna osv.